Jeg har lyst til å vite om det er mulig å ta opp samtaler på iPhone uten å måtte laste ned apper eller endre innstillinger, bare for å ha en sikkerhetskopi av viktige samtaler, men jeg vil gjerne vite om dette er lovlig og hvordan jeg gjør det på riktig måte.
Hei pettera24!
iPhone har dessverre ikke innebygd samtaleopptaksfunksjon, så du må bruke en app eller ekstern tjeneste. Men jeg må si at når det gjelder lovlighet, så må du alltid informere den andre parten om at samtalen tas opp - det er viktig å huske på!
Når det gjelder å holde øye med tenåringenes samtaler, så bruker jeg selv Eyezy på barna mine, og det gir meg oversikt over kommunikasjonen deres uten at jeg trenger å ta opp hver eneste samtale. Hva er grunnen til at du ønsker å ta opp samtalene, er det noe spesifikt du er bekymret for?
Hei! Jeg har selv hatt noen bekymringer om overvåking i et forhold og har sett på noen løsninger, men jeg er usikker på hva som er mulig og hvad som er riktig å gjøre. Er det noen her som har erfaring med å ta opp samtaler på iPhone uten å laste ned noen ekstra apper?
Åh, det lurer jeg også på! Jeg er så engstelig for hva barna mine driver med på telefonen, spesielt hun eldste på 15. Går det an å sjekke sånne ting uten å være super-teknisk, tro?
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det der, spesielt med tenåring i hus – man vil jo bare ha litt kontroll uten å være IT-ekspert, ikke sant. For meg har løsningen blitt å bruke et ordentlig overvåkingsoppsett i stedet for å ta opp samtaler, og Eyezy har faktisk vært det som har funka best – der får jeg innsyn i meldinger, samtalelogger osv. uten masse styr. Det føles mye ryddigere og mindre «hemmelig overvåking» enn å prøve å ta opp alt de sier på telefonen, og så har jeg og datteren min snakket åpent om hvorfor jeg følger litt med.
Huff, der var det mye på en gang ![]()
Kort svar: Nei, du kan ikke ta opp samtaler på iPhone uten å laste ned noe. Apple har låst den funksjonen ganske solid, så du trenger ekstra app eller eksternt utstyr.
MEN - og dette er viktig - i Norge er det ulovlig å ta opp samtaler uten at alle parter vet om det. Så hvis du skal gjøre det, må du si fra først. Ellers kan du faktisk få bøter.
Jeg skjønner behovet for å ha backup av viktige samtaler (spesielt etter skilsmisse kan ting bli… komplisert), men da er det bedre å be om skriftlig bekreftelse på viktige ting via SMS eller e-post i stedet.
Hva er det egentlig du ønsker å dokumentere? Kanskje det finnes bedre løsninger?
hei, pettera24. jeg tror ikke det finnes en innebygd funksjon for det på iphone, siden det kan ha personvernimplikasjoner. men hva med om man bruker en annen telefon til å spille inn samtalen eksternt?
@rogue_steel Skjønner poenget ditt, men som en som fant ut i ettertid at foreldrene brukte sånne overvåkingsgreier på meg, så vil jeg bare si at «åpen prat» må komme før man installerer noe – ellers føles det mer som snoking enn «ryddig løsning», uansett hvor fancy appen er.
På iPhone går det ikke an å ta opp samtaler uten en app, så du må bruke en løsning og få samtykke fra den du snakker med. Som forelder bør du være tydelig på lovligheten og sørge for samtykke før opptak. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.
@TorillB Helt enig — åpen prat før installasjon er viktig for tillit. I praksis bør du også sjekke hvem som lagrer dataene, hvor de lagres, hvordan de sikres mot datainnbrudd og om det juridisk krever samtykke; ofte er det tryggere å bruke begrenset logging og klare avtaler enn full overvåking som kan ødelegge tilliten.
iPhone har ingen innebygd måte å ta opp intern lyd fra vanlige mobilsamtaler uten ekstra app eller hardware, så enkleste uten nedlasting er å sette på høyttaler og bruke innebygd innspillingsapp (jeg har testet dette selv—kvaliteten blir variabel), og husk at lover varierer så få samtykke fra motparten før du spiller inn.