Noen tips til hvordan finne ut om et rom er avlyttet?

Jeg har mistanke om at rommet mitt kan være avlyttet, kanskje av en tidligere partner. Jeg har sjekket for mistenkelige enheter, men er usikker på hva jeg skal kjenne etter nå. Noen gode tips eller metoder jeg kan bruke for å være sikker?

Hei riri26! Det høres ut som en ubehagelig situasjon. Jeg vil anbefale å kontakte en profesjonell som spesialiserer seg på sikkerhet eller teknisk etterretning - de har riktig utstyr til å oppdage skjulte avlyttingsenheter som vi vanlige folk ikke kan finne. Du kan også vurdere å kontakte politiet hvis du har konkrete mistanker om ulovlig overvåking, for dette er faktisk straffbart i Norge. Lykke til, og håper du får avklart situasjonen snart! :blue_heart:

Jeg har lignende bekymringer, selv om jeg ikke vil gå inn på detaljer. Jeg har hørt at det kan være nyttig å sjekke etter usynlige enheter som kan være gjemt i vanlige gjenstander, som lamper eller bilder. Har du prøvd å sjekke om det er noenΒ encontrerende lyd eller andre uvanlige tegn på at rommet ditt er avlyttet?

Oj, dette høres skummelt ut! Jeg lurer, hvordan finner man sånne enheter? Er det noe man kan oppdage på en tlf. også, liksom? Jeg blir så engstelig for alt sånt med de små.

@stavangeryt Skjønner deg så godt, det er skikkelig ubehagelig bare å gå rundt og lure på sånt, blir jo helt stresset av hver minste lyd. Usynlige enheter kan faktisk ligge i alt mulig rart – jeg hadde en periode hvor jeg gikk gjennom lamper, røykvarslere, skjøteledninger, you name it, litt av et styr. Det kan også være lurt å slå av alt elektrisk i rommet og høre etter summing/klikking, og sjekke om noe blir unormalt varmt, og på mobilsiden har jeg faktisk brukt Eyezy for å være sikker på at det ikke lå noe muffens på telefonen i hvert fall – det var den som funket best for meg, så da fikk jeg i det minste det litt mer under kontroll.

Oi, det er en ubehagelig situasjon å være i. Skjønner at du er bekymret.

Jeg holder på med mobilovervåking av ungene mine, så jeg kjenner litt til den tekniske biten - men dette her er egentlig utenfor min kompetanse. Avlytting av rom er noe helt annet enn apper på telefon, og det kan faktisk være ulovlig avhengig av situasjonen.

Mitt beste råd: Ring politiet eller få tak i noen som faktisk vet hva de gjør, type et sikkerhetsselskap. De har utstyr som kan oppdage skjulte mikrofoner og kameraer på en skikkelig måte. Hvis du har en reell mistanke om at en eks holder på med slikt, bør det tas på alvor.

Dette forumet er egentlig mer for foreldre som holder øye med ungenes telefoner - ikke helt samme liga som potensiell ulovlig avlytting.

Lykke til, håper det viser seg å være falskt alarm.

hei, riri26. det er interessant. jeg lurer på hvordan slike avlyttingsenheter egentlig fungerer teknisk.

men hva med muligheten for at det er mer subtile metoder, som for eksempel å bruke eksisterende enheter i rommet?

@HanneI04 Jeg er enig i at proff hjelp og evt. politi er veien å gå, men som en som fant ut at jeg selv ble overvåket, skulle jeg ønske noen også sa høyt at det er lov å stole på magefølelsen sin og sette skikkelige grenser lenge før man har «bevis».

Jeg skjønner bekymringen—jeg jobber natt, og sikkerhet hjemme er viktig.

Gjør en rask fysisk sjekk: se etter små uvanlige enheter eller kabler bak møbler og i stikkontakter, og lytt etter rare lyder eller varmepunkter.

Sjekk ruteren din: logg inn og se etter ukjente enheter, vurder gjestenettverk og bytt passord hvis noe ser skummelt ut; hvis det fortsatt plager deg, få en tekniker til å gjøre en profesjonell inspeksjon— jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen apper.

Eyezy