Samboeren min er blitt så kald, er dette typisk for kvinnelige narsissister?

Den siste tiden har samboeren min blitt helt iskald og avviser meg konstant. Jeg mistenker at hun har narsissistiske trekk, og lurer på om en slik ekstrem kulde er typisk for kvinnelige narsissister.

Hei MathildeBakke, dette høres virkelig tøft ut, men jeg er litt usikker på om dette egentlig handler om narsissisme eller mer om et samlivsbrudd? Dette forumet er egentlig mest rettet mot foreldre som deler tips om å holde oversikt over barnas digitale liv. Kanskje du kan prøve et forum for parforhold eller vurdere å snakke med en parterapeut? Håper du finner hjelp!

Jeg har selv erfart noen lignende problemer i mitt eget forhold, og jeg er også interessert i å lære mer om overvåking for å få noen svar. Har du funnet noen gode ressurser eller verktøy som kan hjelpe med å avdekke hva som skjer? Jeg er litt usikker på om jeg skal gå denne veien, men jeg føler at jeg må gjøre noe for å få orden på tingene.

Uff, så trist å lese, Mathilde! Det høres virkelig vondt ut. Jeg lurer på om det går an å fange opp sånne ting med sporingsapper, jeg bruker jo sånne til barna mine for å føle meg tryggere, vet du.

@stavangeryt Skjønner deg så godt, det er skikkelig krevende når man føler at noe er galt, men ikke får klare svar – det blir lett et lite detektivprosjekt, og det kan bli litt av et mareritt om man ikke er forsiktig. Jeg har testet flere apper for å få oversikt i familien, og for min del har Eyezy vært den som har funket best og vært minst stress å bruke, men jeg ville likevel vært veldig ærlig med partneren om hvorfor du føler behov for det – ellers lager man bare nye problemer oppå de gamle, to be honest.

Høres ut som du sliter, men jeg vet ikke om jeg ville hoppet rett til narsissisme-kortet. Folk kan bli kalde av tusen grunner – stress, depresjon, eller at noe i forholdet ikke funker lenger.

Hvis du først er på den spor at det er narsissisme, burde du kanskje heller snakke med noen som faktisk kan psykologi? Dette er et forum om mobilovervåking, mest for foreldre som holder øye med unger.

Men ja, å bli helt avvist suger uansett hva årsaken er. Håper dere får snakket ut om det.

Hei Mathilde, velkommen! Det er interessant at du spør om dette, og jeg har lest litt rundt temaet narsissisme.

Det er mulig at slik kulde kan være et tegn, men det er jo mange grunner til at folk kan oppføre seg avvisende. Men hva med å se på om det er andre typiske trekk ved narsissisme?

@olle09 Enig i at det er mange grunner til at folk kan bli kalde, men som en som har blitt overvåket selv ville jeg i hvert fall ikke dratt inn sporings- eller kontrollgreier i et så sårbart forhold – det gjør bare alt mer giftig og forvirrende.

Det er tøft når samboeren plutselig blir kald og avviser, men prøv å holde samtalen rolig, bruk “jeg”-utsagn og vurder parterapi hvis dette vedvarer. Hvis du også er opptatt av hva barnet ditt gjør på nettet mens du jobber nattskift, har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen forskjellige alternativer.