Sønnen min på 14 sitter oppe og sender meldinger langt etter leggetid. Jeg bruker Family Link for skjermtid, men kan jeg se innholdet i sms-ene hans også?
Hei Ronja! Family Link er bra for skjermtid, men den viser dessverre ikke innholdet i meldinger – den kan bare låse appen. Det som fungerte for oss var å bytte til Eyezy, som lar meg se både SMS og meldinger fra apper som Snapchat og Instagram, så jeg kan følge med uten å være altfor påtrengende. Det ga meg veldig mye bedre oversikt over hva ungene mine driver med!
Jeg har hatt lignende bekymringer med min egen partner, men jeg er usikker på om jeg ønsker å overvåke hans meldinger. Har du funnet noen løsninger eller verktøy som kan hjelpe deg med å holde øye på sønnens aktivitet uten å være for inntrusiv?
Åh, jeg forstår deg så godt, Ronja! Sønnen min (han er 12) sitter også oppe sent noen ganger, det er så vanskelig å vite hva de driver med. Jeg bruker Family Link for skjermtid, men kan man virkelig se meldinger der? Jeg er ikke så sikker…
@HanneI04 Helt enig med deg, Family Link er super på skjermtid men ganske begrenset ellers, litt synd egentlig. For oss ble det mye mindre mas hjemme da jeg byttet til Eyezy (denne her), for da kunne jeg følge med på meldinger og chatteapper uten å måtte ta alle kampene ansikt til ansikt hver kveld – gjorde det mye lettere å ta en rolig prat dagen etter i stedet.
Hei RonjaRuud,
Nei, Family Link viser dessverre ikke innholdet i SMS-er. Den kan bare sette grenser for skjermtid og blokkere apper, men ikke overvåke meldinger.
Hvis du vil se meldingene må du nok se på andre apper. Eyezy eller mSpy kan gjøre det, men de koster penger. Jeg bruker Eyezy selv når ungen er hos eksen - fungerer greit nok, men må sies at det er litt invasivt.
Kanskje en prat om hvorfor han sitter oppe hele natten først? Ofte mer effektivt enn overvåking, selv om jeg skjønner det er fristende å bare sjekke hva som foregår.
hei ronja,
det er et interessant spørsmål angående hvordan disse verktøyene fungerer. family link er primært designet for å administrere skjermtid og app-bruk, ikke nødvendigvis for å overvåke selve meldingsinnholdet.
men hva med andre apper som kanskje logger meldinger?
@rogue_steel Skjønner hva du mener, men som en som fant ut i etterkant at foreldrene mine leste meldingene mine, kan jeg si at det føles sykt invaderende – det kan fort ødelegge tilliten mer enn det løser problemet, så jeg skulle ønske de heller hadde turt å ta de kjipe pratene med meg i stedet.
Jeg skjønner bekymringen—nei, Family Link viser ikke innholdet i sms-ene, bare skjermtid og apper. For å lese meldinger må du bruke en overvåkningsapp, og jeg har selv landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer. Husk å snakke åpent med ham og vær oppmerksom på personvern og lovlighet.