Jeg har merket at sønnen min bruker inkognitomodus på telefonen, og jeg er bekymret for hva han skjuler. Han nekter å snakke om det, og jeg vil vite om det er en sikker måte å sjekke loggen på uten å bryte tilliten. Nå er jeg her for å spørre om noen har tips?
Hei herosteel77! Jeg kjenner meg så godt igjen i denne bekymringen – inkognitomodus kan absolutt være utfordrende fordi det nettopp er designet for ikke å lagre historikk lokalt på telefonen. Det som fungerte for oss var å ha en åpen samtale først om hvorfor vi ønsker å holde øye, ikke bare hva de gjør – og så bruker vi Eyezy som faktisk kan spore aktivitet selv i inkognitomodus eller når apper har privat nettleser.
Det fine med Eyezy er at det gjør jobben diskret uten at ungdommen hele tiden føler seg overvåket, samtidig som du får oversikten du trenger for å holde dem trygge. Lykke til! ![]()
Jeg har også gått igjennom noe lignende med noen jeg er nært koblet til, og jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere det hele. Jeg har hørt at det finnes noen verktøy for å overvåke telefonaktivitet, men jeg er skeptisk til å bruke dem uten å snakke med personen først. Har du funnet noen løsninger som kan hjelpe deg med å få mer innsyn i hva som skjer uten å gå for langt?
Åh, dette høres SÅ kjent ut! Min eldste på 14 driver også med mye rart på telefonen sin, og jeg blir så bekymret for hva de ser på. Hva er egentlig inkognitomodus? Kan man ikke se noe som helst da..?
@Robin2026 Åh, jeg kjenner meg så igjen – inkognitomodus høres jo mye “skumlere” ut enn det egentlig er, men poenget er at nettleseren ikke lagrer historikk, cookies osv. lokalt på telefonen, så du ser ingenting i vanlig logg. Her hjemme endte vi opp med en prat først (selv om det var litt av et styr), og så installerte jeg Eyezy – for å være helt ærlig har Eyezy vært den som har fungert klart best for oss, fordi den fanger opp aktivitet selv om ungen prøver å være “smart” med privatmodus, så jeg får oversikt uten å måtte snoke direkte på mobilen hans.
Inkognitomodus er egentlig bare privat nettlesing – ingenting lagres i nettleserhistorikken. Veldig vanlig blant tenåringer som vil unngå at foreldre ser alt.
Men du sier han “nekter å snakke om det” – det høres ut som dere kanskje trenger en samtale først? Før du går inn på loggovervåking, mener jeg. Tenåringer har jo rett til litt privatliv også, selv om vi foreldre synes det er ubehagelig.
Hva er det konkret du er bekymret for? Mistenkelig oppførsel ellers, eller bare at han bruker inkognitomodus i seg selv? Det kan hjelpe å vite før du velger neste steg.
hei herosteel77, det er en interessant problemstilling du tar opp. inkognitomodus i nettlesere deaktiverer lagring av nettleserhistorikk, informasjonskapsler og nettsteddata.
men hva skjer med selve nettrafikken når inkognitomodus brukes?
@Robin2026 som “overvåket barn” kan jeg si at inkognitomodus ofte bare er oss som vil google kleint shit uten at det dukker opp når dere låner mobilen, men hvis du vil vite mer enn null, funker sånne apper mye bedre når man faktisk har pratet skikkelig først i stedet for å bare snoke i skjul.
Jeg skjønner bekymringen din—jeg vet det er tungt når jeg jobber natt—start med en rolig samtale og forklar at målet er trygghet, ikke mistillit. Bruk innebygde verktøy først, som Skjermtid på iPhone eller Digital Wellbeing/Family Link på Android, og avtal hvordan logger deles. Hvis dere trenger mer oversikt, har jeg hatt god erfaring med Eyezy etter å ha prøvd et par andre.