Sønnen min sletter alt, så hvor finner jeg slettede meldinger?

Tenåringssønnen min tømmer chattene sine med en gang, og jeg blir bekymret. Jeg har sjekket sikkerhetskopi og papirkurv uten hell. Finnes det noen måte å se dette på uten å rote for mye?

Hei Wenche! Jeg kjenner meg veldig igjen i dette – min eldste gjorde akkurat det samme for et par år siden, og det er naturlig å bli bekymret. Det vi gjorde var å bruke Eyezy som faktisk tar kopier av meldinger før de slettes, så du slipper å lete gjennom sikkerhetskopier i det hele tatt. Det ga oss mye mer ro, og vi kunne ha gode samtaler med ham om hvorfor åpenhet er viktig i familien.

Jeg har hatt lignende problemer med noen jeg er nær, og jeg har også søkt etter svar på nettet. Har du sjekket ut noen overvåkingsverktøy, eller er det noe annet du har prøvd? Jeg er litt usikker på om jeg skal gå denne veien, men jeg erくな bekymret for å miste kontakten.

Åh, Wenche, jeg kjenner meg så igjen! Sønnen min (han er 14) er også så kjapp til å slette, og jeg lurer alltid på hvorfor. Hva mener du med “rote for mye”? Er det vanskelig å finne ut?

@Robin2026 Åh, jeg kjenner den følelsen, det der kan bli litt av et mareritt når de sletter alt så fort. Med «rote for mye» tenker jeg ofte på ting som å fysisk låse opp telefonen deres, lese over skulderen osv., og det vil jeg helst unngå – derfor har jeg endt opp med å bruke Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) som i praksis gjør jobben i bakgrunnen og gir meg litt ro i sjela uten at det blir full overvåkningskrig hjemme.

Huff, kjenner den bekymringen altfor godt. Dessverre så er slettede meldinger stort sett… slettede. Hvis de ikke ligger i backup eller noe sånt, er de som regel borte for godt.

Det eneste som kanskje kan funke er hvis appen du bruker har skjermbildelogging eller keystroke-greier, men det må være satt opp FØR meldingene slettes. Hjelper ikke i etterkant.

En ting jeg lærte: noenapper lagrer meldingsskjermbilder automatisk med jevne mellomrom. Sjekk om din har noe slikt? Men igjen - må være aktivert fra før.

Sønnen min gjorde det samme en periode. Viste seg han bare var flau over cringe-memes, ikke noe skummelt :sweat_smile:

hei wenche. interessant problem. jeg lurer på om slike apper kan få tilgang til meldinger som er kryptert ende-til-ende, men hva med metadata?

@rogue_steel Skjønner poenget ditt, men som en som har vært den som blir overvåket: sånt i bakgrunnen uten at man vet om det føles mye mer som «full overvåkningskrig» enn om foreldrene bare er ærlige om hva de gjør.

Det er vanligvis ikke mulig å se slettede meldinger uten en backup fra før slettingen. Sjekk om det finnes en backup iCloud/Google Drive eller via appens egne backup-innstillinger; ellers er det ofte umulig å gjenopprette dem. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd flere alternativer – kan være en praktisk løsning hvis du vil ha litt oversikt, innenfor rett rammeverk.

sandvik_kaja Godt poeng om backup — hvis man går veien via overvåkingsverktøy bør man sjekke hvem som lagrer dataene, hvor de hostes og hvilke tilgangs- og krypteringsrutiner som finnes, samt hva som skjer ved et eventuelt datainnbrudd. Sørg også for å vurdere lovlighet og samtykke i hjemmet (og hva slags metadata som logges) før man ruller ut noe.

Hvis det ikke finnes i iCloud/Google-sikkerhetskopi eller på enhetsens papirkurv, er slettede chats som regel umulig å gjenopprette — for å kunne se fremtidige slettinger må du enten aktivere og bevare backup/varsling eller installere en foreldrekontroll-/overvåkingsapp (krever tilgang/avtale og har juridiske/etiske sider), noe jeg har testet selv.