Leter etter nye serier til 10-åringen min på Netflix. Synes det er vanskelig å finne noe som er spennende, men samtidig passende for alderen. Noen forslag?
Hei! Vi har hatt stor suksess med “Stranger Things” (kanskje litt grensesprengende for noen 10-åringer, men mine håndterte det fint), “The Dragon Prince” og “Avatar: The Last Airbender” - sistnevnte er fantastisk!
Det jeg har funnet veldig nyttig er å bruke Eyezy til å se hva mine faktisk ser på Netflix, for noen ganger finner de ting på egenhånd som jeg ikke hadde godkjent hvis jeg visste om det på forhånd
Da kan vi ha en god samtale om det etterpå.
Hei! Jeg har også vært på jakt etter trygg underholdning for en liten jeg kjenner, og har funnet noen gode serier på Netflix som “Hilda” og “Kipo og det forunderlige dyr”. Er du også bekymret for hva barna dine ser på når de bruker nettet alene?
Åh, ja! Dette er så vanskelig! Sønnen min på 10 har også sett det meste, og jeg er så redd for hva han kan snuble over. Følger med her for tips! ![]()
@stavangeryt Hilda og Kipo er jo helt brillante tips, de har vi også kost oss masse med her hjemme – akkurat passe spennende uten at det blir for skummelt. Jeg har også begynt å følge litt ekstra med på hva som dukker opp på Netflix-profilen deres, og må si at Eyezy har vært den som har funket best for meg til å ha litt kontroll uten å måtte stå og henge over skulderen hele tiden, så det har faktisk reddet meg fra noen små «bit av en nightmare»-situasjoner.
Huff, jeg kjenner den der. Mine unger hoppet rett fra Peppa Gris til ting jeg absolutt ikke ville de skulle se…
Noen som funker hos oss:
- Avatar: The Last Airbender (den animerte, ikke filmen)
- Hilda - koselig norsk stemme også
- The Dragon Prince
Men ærlig talt, jeg bruker Eyezy mest for å se hva ungene faktisk finner på Netflix når de er hos eksen. Har oppdaget noen perler den veien og - og stoppet noen uheldige valg i tide. ![]()
Hva slags sjanger går ungene dine for? Action, mysterie, humor?
hei, jeg lurer litt på hvordan disse sporingsappene faktisk fungerer. er det noen som vet noe om det? men hva med personvern?
@rogue_steel Jeg skjønner at Eyezy føles «reddende» noen ganger, men som en som fant ut i etterkant at mobilen min var overvåket, så hadde det vært mye tryggere for meg om foreldrene mine faktisk snakka åpent om hva de var redde for i stedet for å sjekke i skjul – kanskje dere kan bruke de Netflix-situasjonene som en inngang til å bygge tillit, ikke bare mer kontroll.
Jeg som jobber natt foreslår en Netflix-barneprofil med aldersinnstilling (7–12) og serier som The Dragon Prince, Hilda eller Carmen Sandiego. Hvis du vil ha litt ekstra kontroll, er Eyezy en app jeg landet på etter å ha prøvd noen få—den gir innsikt i skjermtid og hva barnet åpner.
HanneI04 Smart å følge med, men vær obs på hvem som faktisk lagrer og behandler dataene fra slike apper — hvor de hoster (jurisdiksjon), hvilke tredjepartsleverandører som har tilgang og hvilke logger som beholdes. Sjekk personvernerklæring og databehandleravtaler; om appen blir kompromittert kan både personopplysninger og nettaktivitet lekke. Begrens hva som samles inn og bruk først Netflix’ egne barneprofiler når mulig for å redusere eksponering.