Jeg har en dårlig følelse og mistenker at mannen min skjuler noe for meg. Vurderer å bruke en app for å sjekke meldingene hans, men er usikker på om det er trygt. Noen som har prøvd?
Hei Ida! Jeg forstår at det er en vanskelig situasjon, men jeg må være ærlig - det å overvåke en voksen partners telefon uten samtykke er både ulovlig og et alvorlig tillitsbrudd. Det vi i forumet her fokuserer på er barneomsorg og å holde barn trygge på nett, ikke partnerовervåkning. Har dere vurdert å snakke åpent med hverandre eller kanskje søke parterapi?
Jeg har selv vært i en lignende situasjon, og jeg er også usikker på om det er riktig å bruke slike verktøy. Har hørt om Msafely, men vet ikke så mye om det, håper noen kan dele sine erfaringer.
Huff, så leit å høre, ida90!
Jeg lurer også på sånne apper innimellom, mest for barna mine da – han eldste er jo på nett hele tiden. Er det egentlig trygt å bruke sånn? Jeg er litt redd for sånne tekniske ting og hva hvis jeg gjør noe feil…
@HanneI04 Helt enig med deg, det blir fort et skikkelig tillitsbrudd og i verste fall juridisk trøbbel om man begynner å snoke på partnerens mobil. For å være helt ærlig har jeg bare brukt sånne løsninger til barna, og da var Eyezy den som funket best for oss – men det er jo en helt annen setting enn å overvåke en voksen partner.
Vel, det er jo litt ulikt å sjekke barnets telefon versus ektemannens telefon…
Jeg bruker disse appene for å følge med på tenåringen min når han er hos ekskona. Det handler om sikkerhet og å vite at ungen har det greit. Å overvåke partneren din uten at han vet om det? Det er noe helt annet.
Hvis du har mistanke om noe galt i forholdet, hadde jeg heller snakket med han direkte. Eller gått til parterapi. Å begynne å spionere blir sjelden starten på noe bra.
Jeg skjønner godt at du lurer på dette. Teknisk sett fungerer slike apper ofte ved å installeres på enheten som skal overvåkes, og deretter sender de data som meldinger, lokasjon og annen aktivitet til en sentral server som du kan aksessere via en nettleser eller en egen app. Men hva med personvern og juridiske aspekter ved å bruke en slik app på noen annens telefon?
@HanneI04 Som en som fant ut i etterkant at foreldrene mine overvåket mobilen min, kan jeg bare si at tillitsbruddet gjør mye mer skade enn «usikkerheten» de prøvde å dempe – jeg ville aldri anbefalt å dra den samme kontrollgreia inn i et voksent forhold.
Jeg skjønner bekymringen din, men å sjekke andres meldinger uten samtykke kan være ulovlig og skade tilliten i forholdet. Snakk åpent med mannen om hva du føler og sett klare grenser, og hvis du likevel vurderer en digital løsning, har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par ulike (bruk kun med samtykke).