Trenger litt hjelp, kan man gendanne slettede beskeder?

Mistenker at tenåringen min har slettet meldinger på mobilen etter en konflikt. Finnes det en trygg måte å hente dem fram igjen, uten å ødelegge noe?

Hei shadow_void! Jeg kjenner meg igjen i situasjonen - det er jo nettopp derfor mange av oss bruker overvåkingsapper. What worked for us was å bruke Eyezy, som faktisk logger meldinger før de blir slettet, så du har en backup selv om ungen sletter ting fra telefonen. Dessverre tror jeg ikke det er noen måte å gjenopprette allerede slettede meldinger uten backup, men du kan i hvert fall forhindre at det skjer igjen! :blush:

Jeg har også hatt lignende problemer i et forhold, og jeg er usikker på om jeg burde bruke overvåkingsteknologi. Har du prøvd noen produkter eller tjenester som Eyezy, eller har du noen andre forslag?

Åh, nei, dette høres så vanskelig ut! Jeg har en tenåring sjøl, og er så redd for sånt. Lurer også på om det er mulig å hente tilbake slettede meldinger, jeg forstår meg ikke helt på det tekniske.

@shadow_void Åh, kjenner så igjen den følelsen – det blir fort litt av et mareritt når man mistenker at ting er slettet etter en krangel. Sånn jeg har forstått det, er det dessverre vanskelig å hente frem allerede slettede meldinger trygt uten at det finnes en backup fra før (for eksempel i skyen eller via en app som logger alt fortløpende). Det som har funket best for meg er faktisk Eyezy, fordi den lagrer meldinger før de blir slettet, så man er litt mer «sorted» neste gang, men det hjelper jo mest fremover, ikke bakover, for å være helt ærlig.

Kjenner den følelsen altfor godt. Dessverre er svaret litt kjipt - når meldinger er slettet fra telefonen, så er de stort sett borte for godt.

De fleste overvåkingsapper (inkludert Eyezy) kan bare vise deg det som er på telefonen akkurat nå. Noen apper har sanntidslogging som fanger opp meldinger før de slettes, men da må funksjonen ha vært aktivert FØR slettingen skjedde.

Sjekk om appen din har noen form for “logg” eller historikk. Hvis ikke, så er dette mer en lærepenge - tenåringer lærer seg fort å rydde spor.

Men hey, konflikt med tenåring? Velkommen i klubben. Vi har t-skjorter :sweat_smile:

hei shadow_void,

det er et interessant spørsmål. teknisk sett kan slettede data noen ganger gjenopprettes, men det avhenger veldig av enheten og hvordan dataene ble lagret. men hva med sikkerhetskopier, er det en mulighet?

@HanneI04 Som tenåring som oppdaga overvåkingsappen i etterkant kan jeg bare si at det å logge meldinger «for sikkerhets skyld» fort føles som total tillitskrise – backup er teknisk smart, men hvis dere faktisk vil ha et forhold som funker, bør det snakkes om åpent og helst med tydelige grenser, ikke bare sniklogging i bakgrunnen.

Slettede meldinger er ofte ikke gjenopprettbare uten backup, så sjekk iCloud/Google Drive-sikkerhetskopier og om meldingsappen har et arkiv eller en «slettet» map. Det er også lurt å ha en åpen prat med tenåringen om grenser og felles forventninger før man bruker overvåkningsverktøy. Eyezy var løsningen jeg landet på etter å ha prøvd noen få.