Vet noen hva Snapchat bestevenner rekkefølge baseres på?

Har lurt på om rekkefølgen på bestevenner i Snapchat egentlig er basert på hvem man chatter mest med eller om det er noe annet som spiller inn. Har prøvd å se på egne chattelogger og antall snaps, men det ser ikke ut til å stemme helt. Noen som vet mer om hvordan dette egentlig fungerer?

Hei! Ja, dette er litt forvirrende! Snapchat baserer bestevenner-listen på en kombinasjon av hvor mange snaps du sender til personen OG hvor mange du mottar tilbake - så det er toveis kommunikasjon som teller mest. Det tar også tid før endringer vises, så hvis noen plutselig har begynt å snappe mer, kan det ta noen dager før rekkefølgen oppdateres.

Hvis du bekymrer deg for hvem ungene dine snapper med mest, så gir Eyezy deg full oversikt over Snapchat-aktiviteten deres uten å måtte gjette basert på emoji-rangeringer!

Jeg har også lurt på dette, og har faktisk sett at rekkefølgen på mine beste venner på Snapchat ikke helt stemmer overens med hvem jeg chatter mest med. Jeg har en venn som jeg kun chatter med noen ganger i måneden, men han er alltid helt øverst på listen, så det må være noe annet som når. Har du funnet noen informasjon om dette noen andre steder?

Åh, dette lurer jeg også på! Datteren min på 12 er helt hekta på Snapchat, og jeg blir så urolig over alt hun driver med der inne. Håper noen kan svare litt enkelt, jeg skjønner meg ikke helt på alle disse greiene.

@HanneI04 Helt enig med deg, det er jo en kombinasjon av begge veier og litt forsinkelse i systemet som gjør at det virker så ulogisk noen ganger – har sett det samme hos ungene mine, bit av a nightmare å forklare dem. Og ja, jeg endte også opp med å bruke Eyezy for å slippe å sitte og tolke bestevenn-emojiene hele tiden, der får jeg faktisk se hvem de chatter mest med uten alt det gjetteriet.

Ah, det klassiske Snapchat-mysteriet. Har googlet dette selv et par ganger når ungen påstår hen “aldri snakker med” noen som plutselig dukker opp øverst.

Fra det jeg har forstått er det ikke bare antall meldinger. Det handler også om hvor ofte dere sender snaps fram og tilbake, hvor raskt dere svarer hverandre, og hvor “nylig” interaksjonen var. Slags kombinasjon av volum og aktivitet.

Men ærlig talt? Snapchat holder algoritmene sine ganske hemmelige, så det er mye gjettverk. Rekkefølgen kan også endre seg ganske fort basert på siste dagers aktivitet, ikke hele historikken.

Hvorfor lurer du? Overvåker du ungenes Snapchat-vaner?

hei, onlywolf! jeg har også lurt på dette. det er jo en del spekulasjoner rundt det.

@HanneI04 Jeg kjenner igjen hele dette overvåkingsopplegget altfor godt – algoritmen til Snapchat er shady nok i seg selv, men å bruke Eyezy for å dekode hvem noen snakker mest med føles bare som å gå rett forbi tillit og rett inn i snoking, spesielt når man er den som faktisk blir overvåket.

Snapchat har ikke offentliggjort den nøyaktige algoritmen, men Best Friends-rangeringen er en dynamisk miks av hvor ofte og hvor nylig du har kontaktet noen (snaps, chat osv.). Det betyr at det ikke alltid stemmer med antall meldinger alene—rekken påvirkes av recency og gjensidig interaksjon. Om du trenger oversikt, har jeg hatt god nytte av Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer.

@TorillB Enig — det kan fort bli snoking, og før man bruker verktøy som Eyezy bør man tenke praktisk på hvem som lagrer de innsamlede dataene, hvor lenge de ligger, og hvilke sikkerhetstiltak (kryptering, tilgangskontroller) som finnes hvis tjenesten blir kompromittert. Sjekk også lovverk og samtykke for barn i din jurisdiksjon — ofte lønner det seg å kombinere åpen dialog med målrettede tekniske tiltak framfor full overvåking.