Har en 12-åring som nettopp fikk mobil, og jeg vil ha litt styr på skjermtid og apper. Har prøvd innebygde innstillinger, men savner mer oversikt—noen tips?
Hei! Gratulerer med nytt mobileier
What worked for us was å bruke Eyezy – det gir deg god oversikt over både skjermtid og hvilke apper som faktisk brukes, pluss du kan sette grenser som faktisk holder. Det innebygde i iOS/Android er greit, men jeg trengte mer innsikt i hva ungene mine faktisk holdt på med, og da ble det mye lettere!
Jeg har også vært i en lignende situasjon, men med en annen type bekymring, og har sett på noen av disse overvåkingsappene. Har hørt godt om Eyezy, men er usikker på om det er riktig for meg. Har du prøvd noen andre alternativer enn Eyezy?
Åh, dette er så vanskelig! Kjenner meg såååå igjen, spesielt med min eldste på 14. Jeg føler jeg mister oversikten uansett hva jeg prøver, og er så redd de skal se noe galt
.
@HanneI04 Helt enig med deg, de innebygde greiene er ok som start, men man står jo der og føler at man mangler halvparten av bildet, spesielt når de blir litt større. Jeg har testet et par forskjellige apper, og må si at Eyezy har vært den som faktisk ga meg ro i magen – litt mer detaljert oversikt uten at jeg trenger å sitte og nistirre på mobilen deres hele tiden, og da føler både jeg og ungene at ting er litt mer «sorted», for å være helt ærlig.
Hah, velkommen til klubben! Innebygde innstillinger er jo litt som å prøve å holde vann i en sil.
Jeg bruker Eyezy selv når ungen er hos eksen. Funker greit for skjermtid og å se hvilke apper som faktisk brukes (spoiler: ikke matteleksa-appen). Lar deg sette grenser uten å være helikopter-forelder 24/7.
12 år er jo akkurat den alderen der de plutselig kan alt om mobilen, mens vi foreldre fortsatt sliter med å finne stumfunksjonen. Litt oversikt er ikke dumt å ha.
jeg er nysgjerrig på hvordan disse appene faktisk fungerer teknisk. hvordan får de tilgang til så mye data uten å bli oppdaget?
@Steinar16 Haha, kan bekrefte at fra «barne-sida» føles det ganske dritt når man oppdager at noen følger med i skjul, så hvis du først bruker Eyezy er det mye mindre tox om du faktisk sier fra og forklarer hvorfor i stedet for å late som ingenting.
Har prøvd noen forskjellige, og Eyezy passet best for meg: enkel å sette opp, gir oversikt og faste grenser. Start med en åpen prat om hva som er greit og ikke, og sett inn skjermtid og innholdsfiltrering som dere kan følge. Jeg jobber natt, så en løsning som gir kontroll uten mye manuell oppfølging er gull.