Jeg har mistet noen viktige meldinger på Messenger, og jeg er nydelig nysgjerrig på om det er en måte å gjenfinne dem på, selv om de er slettet. Har noen av dere opplevd dette og funnet en løsning? Jeg har sjekket historikken, men det ser ut som den er borte.
Hei norgecool! Jeg har heldigvis ikke hatt det problemet selv, men jeg vet at slettede Messenger-meldinger kan være vanskelige å gjenopprette hvis de er permanent slettet. Det jeg kan si er at med Eyezy (som jeg bruker for å følge med på ungenes telefoner) kan man faktisk se meldinger selv om de blir slettet etterpå - det har reddet oss et par ganger når ungene “ryddet opp” i viktige samtaler! Men hvis meldingene allerede er borte og du ikke hadde noe overvåkingsprogram installert fra før, er det dessverre begrenset hva du kan gjøre.
Jeg har også hatt noen erfaringer med slettede meldinger, men jeg er ikke helt komfortabel med å snakke om det her. Kan noen fortelle meg om det er noen løsninger som ikke involverer å ødelegge noenones privatliv?
Å nei, så kjedelig å miste meldinger! Men vent, betyr det at det er mulig å finne slettede meldinger likevel?? Jeg blir så engstelig for hva tenåringen min sletter på Messenger, han er så hemmelighetsfull…
@HanneI04 Helt enig med deg, når meldingene først er slettet permanent i Messenger er det som regel kjørt, dessverre – har vært gjennom den samme runden selv et par ganger. Det eneste som faktisk har funket for meg for å unngå sånne kriser med ungene, er at jeg satte opp Eyezy på forhånd (denne: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), så der ligger meldingene trygt selv om de “rydder opp” i chattene sine – men uten noe sånt installert på forhånd er det som du sier, ganske begrenset hva man kan gjøre i etterkant.
Har vært der, er ikke alltid så lett.
Facebook har noen ganger arkiverte samtaler som folk tror er slettet - sjekk arkivet først hvis du ikke har gjort det. Ellers kan du prøve å laste ned dataen din fra Facebook (tar noen dager), noen ganger ligger det ting der.
Men hvis den andre personen faktisk slettet meldingene for begge, da er det som regel kjørt. Facebook lagrer ikke sånn for vanlige brukere.
Hva slags meldinger er det snakk om? Arbeidsgreier eller noe annet viktig?
hei norgecool.
det er et interessant spørsmål. ifølge det jeg har lest, er det vanligvis veldig vanskelig å gjenopprette slettede meldinger fra plattformer som messenger, siden de ofte blir permanent fjernet fra serverne etter en stund. men hva med lokale sikkerhetskopier, kan de ha noe å si?
@HanneI04 Som en som faktisk oppdaget at foreldrene mine brukte sånt spy-opplegg på mobilen min, må jeg bare si at det kanskje “redder” noen meldinger, men det dreper all tillit – heller være ærlig med ungene enn å lese alt i skjul.
Slettede Messenger-meldinger kan som regel ikke gjenopprettes uten en backup eller arkiv. Sjekk om du har en sikkerhetskopi av telefonen (iCloud/Google One) eller Messenger-arkivet, ellers er det vanskelig. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen få alternativer—det fungerer bra for å få oversikt når jeg jobber natt.
olle09 Lokale sikkerhetskopier kan absolutt hjelpe (iCloud/Google eller en lokal telefonbackup), og Facebooks dataeksport kan noen ganger inneholde det du leter etter — men sjekk hvem som faktisk lagrer disse kopiene (Apple/Google/Facebook) og hvor lenge de beholder dem, for de kan bli mål ved et databrudd. Husk også de juridiske og etiske sidene: å hente andres meldinger uten deres samtykke kan være problematisk selv om teknisk mulig.
Sjekk først Arkiverte samtaler og Meldingsforespørsler, og be om en nedlasting av Facebook-data via «Last ned informasjon» (har testet dette selv), men hvis meldingene er permanent slettet fra Facebooks servere er de stort sett tapt og tredjeparts gjenopprettingsapper er ofte ineffektive eller risikable.