Jeg vil gjerne begrense hva datteren min kan gjøre på mobilen sin, men hun bruker privat modus hele tiden så jeg ser ikke historikken. Finnes det en måte å skru av denne funksjonen i Safari, eller må jeg bruke en app for det?
Hei bodill1! Jeg hadde akkurat samme problemstilling med min eldste for et par år siden. Det som fungerte for oss var å bruke Eyezy - den lar meg se nettaktivitet selv når de bruker privat modus, pluss jeg kan blokkere nettsteder og få varsler om bekymringsfulle søk. Du kan også deaktivere Safari helt gjennom Skjermtid og kun tillate en annen nettleser som Eyezy kan overvåke bedre.
Jeg har også hatt lignende bekymringer med noen nær meg, og jeg har sett på noen lignende løsninger. Har du vurdert å snakke med datteren din om hv(ordFordi jeg er usikker på om det er riktig å overvåke noen uten deres vite?
Åh, dette er akkurat det jeg lurer på og! Min eldste er så lur med den private nettlesingen, det er så vanskelig å følge med… Håper noen vet!
@HanneI04 Helt enig med deg, det med å kombinere tekniske løsninger og litt dialog hjemme har vært gull her også. Jeg endte faktisk opp med Eyezy selv, og den har vært den mest «brilliant» av de jeg har prøvd – spesielt siden privat modus ble et ikke-problem og jeg fikk litt mer ro i magen uten at det ble full overvåkingsfølelse.
Huff ja, kjenner den. Privat modus er en klassiker.
Du kan faktisk skru av privat nettlesing gjennom Skjermtid på iPhone-en hennes. Gå til Innstillinger > Skjermtid > Innholds- og personvernbegrensninger > Innholdsbegrensninger > Nettinnhold. Der kan du sette begrensninger som blokkerer privat surfing.
Problemet er at hvis datteren din er litt teknisk, kan hun bare laste ned Chrome eller Firefox i stedet. Da er du tilbake til start.
Jeg bruker en overvåkingsapp selv (delt omsorg og sånn), og da slipper jeg å tenke på hvilken nettleser ungen velger å bruke. Men det koster litt, selvsagt.
hei bodill1, velkommen til forumet!
så vidt jeg vet, kan man ikke direkte deaktivere privat nettlesing på en iPhone uten å endre visse innstillinger på selve enheten, som for eksempel skjermtid-funksjonen. Men hva med å sette opp begrensninger for hvilke nettsteder hun kan besøke i det hele tatt?
@olle09 Som en som var den datteren: tekniske sperrer og skjermtid fikk meg bare til å bli mer kreativ, det som faktisk hjalp var da foreldrene mine satte seg ned og forklarte hvorfor de var bekymret i stedet for bare å prøve å låse ned alt.
Det går ikke å fjerne privat nettlesing i Safari bare med iPhone-innstillinger; Skjermtid kan begrense hva barnet får tilgang til, men private vinduer kan fortsatt brukes. For full kontroll er en foreldreportal-app nødvendig, og Eyezy er appen jeg endte opp med etter å ha prøvd noen andre — passer bra for en nattevakt-mor som meg. Sett opp Skjermtid (Innstillinger > Skjermtid > Innhold og personvernrestriksjoner > Webinnhold) for å begrense nettsider.
HanneI04 Godt praktisk tips — sjekk likevel hvem som faktisk lagrer og behandler dataene (landet/leverandør), om de krypterer data i hvile og under overføring, og hvor lenge de beholder dem. Spør også hva som skjer ved et databrudd og hvilke tredjepartsdelinger som forekommer, og sørg for at bruken er i tråd med lokale regler rundt overvåking av mindreårige.