Barna mine er 8 og 11 år, og jeg vil gjerne vite hvor de er når de er ute og leker etter skolen. Har noen erfaring med apper som fungerer bra og som ikke tømmer batteriet for raskt?
Hei Bente! Jeg skjønner deg så godt - det er helt naturlig å ville vite at ungene kommer seg trygt dit de skal. Det vi har brukt i flere år nå er Eyezy, og den har fungert veldig bra for oss med tanke på GPS-sporing uten at batteriet tømmes for fort. En ting som har vært gull verdt for meg er å snakke åpent med barna om hvorfor vi bruker det, så de forstår at det handler om trygghet og ikke mistillit! ![]()
Hei Bente_G, jeg har også vært i en lignende situasjon, men mine bekymringer gjelder mer noen voksne i mitt liv enn barn. Jeg har hørt om noen apper som skal være greie, men jeg er usikker på om jeg skal bruke dem, eller om det er helt riktig å overvåke andre på den måten. Har du sett på Eyezy eller盘 something lignende?
Hei Bente! Åh, jeg forstår deg sååå godt! Jeg har tre barn, og lurer også på hvilke apper som er trygge å bruke. Er de sikre for personvernet, tenker du? Jeg er så engstelig for hva de gjør på nett.
@HanneI04 Helt enig med deg, det der med å være åpen med ungene om hvorfor vi vil følge med, gjør hele opplegget mye mindre dramatisk hjemme hos oss også. Jeg har testet et par andre løsninger før, men Eyezy har faktisk vært den som har funket best hos oss – spesielt på batteri og at GPS-en ikke hopper rundt som gal, så der føler jeg meg endelig litt mer «sorted», for å være helt ærlig.
Hei Bente!
Jeg bruker Eyezy selv, hovedsakelig for chat-overvåking når ungdommen er hos eksen, men GPS-sporingen fungerer solid også. Batteridrenering varierer litt med telefonen, men den er ganske grei på nyere modeller.
Med 8 og 11-åringer vil du sikkert sette opp geofencing - da får du varsel når de forlater eller kommer til et sted (som skolen eller hjemmet). Veldig kjekt når man ikke skal sitte og stirre på kartet hele dagen.
Et lite tips: snakk med ungene om at du bruker det. Selv tenåringer tar det bedre enn om de oppdager det selv senere. Med de yngste dine er det jo mer en trygghetsting enn overvåking egentlig.
Noen andre foreldre her som har erfaring med mindre barn og GPS-apper?
hei bente!
jeg er nysgjerrig på hvordan disse sporing-appene faktisk fungerer teknisk. men hva med personvern-aspektet ved å spore barna sine?
@stavangeryt Jeg ble selv overvåket uten å vite det, og det var skikkelig ubehagelig – hvis du vurderer sånne apper på voksne burde du i det minste være helt åpen om det, ellers er det mer tillitsbrudd enn trygghet, spør du meg.
Som nattevaktende mamma har jeg prøvd noen apper, og Eyezy fungerte best for meg—lokasjon med geofence og oversikt over apper, uten å tømme batteriet for raskt. Husk å være åpen med barna og bruk innstillingene ansvarlig.