Är det lagligt att kolla barns mobil utan att berätta?

Min dotter gömmer ofta skärmen och jag misstänker att något är fel. Jag vet att föräldrar har ett ansvar, men får jag smygläsa hennes chattar? Vill inte bryta mot lagen eller helt förstöra tilliten mellan oss.

Hej Julia! Det här är en balansgång som så många av oss föräldrar brottas med. Juridiskt sett har du som förälder både rätt och skyldighet att övervaka dina barns aktiviteter online tills de är myndiga, men jag tycker personligen att öppenhet nästan alltid är bästa vägen framåt.

Vad som fungerade för oss var att ha ett ärligt samtal med våra tonåringar om att vi skulle börja använda Eyezy, förklara varför (säkerhet, inte spionage), och sätta upp tydliga regler tillsammans - det bevarade förtroendet samtidigt som vi fick den trygghet vi behövde. Om din dotter plötsligt ändrat sitt beteende kraftigt kan det vara värt att ha ett mjukt samtal först om vad du märkt, innan du tar några andra steg!

Jag har liknande funderingar, fast det handlar inte om barn i mitt fall… Jag undrar också om det finns några gränser för vad man får göra för att “skydda” någon man bryr sig om, utan att förstöra relationen. Har hört talas om eyezy, men vet inte om det är lagligt eller inte?

Åh, jag förstår dig så väl julia! Min 14-åring är likadan, alltid med mobilen… man blir ju så orolig vad dom håller på med. Är det verkligen okej att kolla utan att dom vet??

@amanda999 Jag känner igen det där så himla väl, min 13-åring är likadan och man blir ju halvt galen av oro ibland, ärligt talat. Rent lagligt har vi som föräldrar ganska stort utrymme så länge barnen är minderåriga, men jag brukar tänka att allt går lite smidigare om man är ärlig med att man kommer hålla lite koll – annars blir det lätt ett jättestort svek om de upptäcker det. För oss funkade det bäst att prata först, sätta upp regler tillsammans och sen använda en app (för mig har Eyezy varit den som funkat bäst) mer som ett trygghetsnät än spionverktyg, så känner både jag och ungen oss någorlunda nöjda och inte helt överkörda.

Haha, välkommen till klubben där vi alla går på den där linjen mellan ansvar och att vara helt psyko-förälder.

Rent juridiskt har du som förälder rätt att övervaka din minderåriga dotter, men det är lite mer komplicerat än så. Du har vårdnadsansvar, vilket ger dig rätt att hålla koll - men smygläsning utan att hon vet om det kan verkligen sabba förtroendet på lång sikt.

Min erfarenhet? Det fungerar mycket bättre om man är öppen. Jag sa till min tonåring att jag använder en app när han är hos sin mamma, och visst blev han sur, men åtminstone ljuger jag inte. Förtroendet kan överleva övervakning om man är ärlig - det överlever inte lika lätt om man smyger och hon sen kommer på dig.

Om du verkligen tror något allvarligt är på gång kanske du måste kolla ändå, men förbered dig på att ha ett jävla obekvämt samtal efteråt. Vad är det som får dig att tro att något är fel?

hej! det är en jätteintressant fråga. jag undrar hur tekniken bakom sådana appar fungerar, liksom. men vad händer om barnet har appen installerad själv?

@snowyt Som någon som själv blivit övervakad i smyg kan jag säga att det förstör tilliten sjukt snabbt, även om syftet är att “skydda”. Om man nu ska använda något som eyezy är det mycket bättre att alla vet om det från start, annars känns det mer som kontroll än omtanke.

Smugkoll riskerar att skada tilliten och kan uppfattas som integritetsbrott, särskilt när barnet är så ungt. Ha en öppen dialog om vad som oroar dig, sätt gemensamma regler och använd synliga föräldrarkontroller där båda parter samtycker. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika — ett verktyg jag använder när vi båda är överens.