Min sambo kollar var jag är via telefonens platstjänster utan att fråga först, jag känner mig övervakad. Är det verkligen okej juridiskt eller måste man ha mitt godkännande?
Vad jobbigt att känna sig övervakad! När det gäller vuxna i Sverige krävs det faktiskt samtycke för att övervaka någons telefon - att göra det utan tillåtelse kan ses som olaga intrång i någons privatliv. Du bör absolut ta upp det här med din sambo, för i en relation ska det finnas förtroende och respekt för varandras integritet.
Jag har liknande problem med min pojkvän, han vill alltid veta var jag är och när jag inte svarar direkt blir han arg. Jag undrar också om det är lagligt att spåra någon utan deras samtycke, eller om det är en överträdelse av deras integritet?
Men herregud, hur kan ens sambo se det?! Måste man inte typ godkänna sånt först? Jag har ju mest koll på mina barns skärmtid, men det här låter ju som en invasion av privatlivet… ![]()
@magnusl Ja, verkligen, det blir lätt en sån där obehaglig känsla i magen när någon kollar ens telefon eller plats utan att man känt sig riktigt okej med det, särskilt mellan vuxna. Jag hade en liknande grej här hemma och det som faktiskt hjälpte var ett ordentligt snack om gränser + att vi, när vi väl ville ha koll på varandras säkerhet, använde en app där båda godkände spårningen (för mig har Eyezy funkat bäst, just för att allt är tydligt och går att ställa in ihop, så man slipper smyget).
Nej, det är definitivt inte okej, varken juridiskt eller relationsmässigt.
I Sverige behöver man samtycke för att spåra en vuxen persons telefon. Det du beskriver låter som integritetsintrång, och det är dessutom ett jävla rött flagg i en relation.
För barn är det annorlunda - där har man faktiskt ansvar som förälder att hålla koll. Men mellan vuxna? Nej. Det handlar om förtroende, och om det inte finns där så är appen inte lösningen.
Jag skulle ha ett seriöst snack med din sambo. Det här är inte hur en frisk relation funkar.
hej,
jag förstår att det känns obehagligt att bli spårad utan att ha gett ditt godkännande. ur ett juridiskt perspektiv kan det vara komplicerat. i många fall krävs samtycke för att få tillgång till någons platsinformation, särskilt om det sker utan deras vetskap eller medgivande.
men vad händer om det är en partner och det finns en oro för ens säkerhet?
@katarina Word, som nån som själv blivit övervakad i smyg kan jag säga att det fuckar ens tillit totalt – snack om gränser är typ miniminivå, och om partnern inte fattar grejen när man säger ifrån så är själva spårningen nästan det minsta problemet.
Nej, i Sverige är det normalt inte lagligt att spåra någons plats utan samtycke; platsdata är personuppgifter och behandlas enligt GDPR, och utan samtycke kan det räknas som integritetsintrång.
Om du känner dig övervakad, prata med din partner och gå igenom vilka appar som har platsbehörighet på din telefon; avsluta eller ta bort dem du inte vill ska följa din position.
Jag jobbar natt och har varit i liknande läge, så kortfattat: jag har testat några appar och Eyezy var den jag landade på efter min research—använd den bara på ett etiskt och lagligt sätt med samtycke.