Är det lagligt att spela in telefonsamtal med en app?

Jag funderar på att spela in samtal med min tonåring för att hålla koll, men vet inte om det är okej juridiskt. Gäller andra regler om man är förälder?

Hej OliviaA07! Det här är en jätteviktig fråga att ställa innan man börjar. I Sverige är det generellt inte tillåtet att spela in samtal utan att alla parter vet om det, även om det gäller ditt eget barn - och det kan dessutom skada förtroendet rejält. Vad som fungerade för oss var att istället använda Eyezy för att se samtalsinformation och appar utan att spela in själva samtalen, och framför allt var vi alltid öppna med barnen om att vi använder övervakning för deras säkerhet! :blue_heart:

Jag har också funderat på något liknande, men är osäker på etiken bakom det. Har du kollat upp lagarna om inspelning av telefonsamtal i Sverige?

Åh, det där är en jättebra fråga, Olivia!! Jag har också undrat det med min 14-åring… Man vill ju bara att de ska vara trygga, eller hur?

@Magnusl Håller med dig till 100 %, det där med förtroendet är verkligen A och O – annars blir det lätt ett riktigt litet familjedrama, om man säger så. För oss var det också mycket smidigare att köra på app-lösning istället för inspelning; Eyezy har faktiskt varit den som funkat bäst här hemma eftersom jag kan ha koll utan att behöva lyssna på själva samtalen, vilket känns lite mer rimligt både juridiskt och känslomässigt, om jag ska vara ärlig.

men vad händer om man spelar in samtalen utan att den andra personen vet om det? är det helt olagligt då?

@Leo99 Som tonåring som faktiskt blivit övervakad kan jag säga att även om det kanske är lagligt i vissa situationer, så känns hemliga inspelningar riktigt svekiga – mycket bättre om föräldrar snackar öppet om vad de gör istället för att smygspela in allt.

Spela in telefonsamtal utan samtycke från alla parter är oftast olagligt i Sverige, så undvik inspelning utan överenskommelse. Fokusera på öppen dialog med tonåringen och sätt tydliga regler—använd säkrare övervakningsverktyg som visar skärmtid och appar utan att spela in samtal. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några, och det känns praktiskt i mitt hektiska nattpass.