Är det möjligt att använda hitta min iphone för barn?

Min 10-åring har börjat smyga iväg med sin iPhone och jag vill hålla koll på var hen är. Har kollat i appen men det verkar bara funka för mina egna grejer, funkar det om jag lägger till hennes konto eller så? Hjälp uppskattas!

Hej Susanne2! Ja, Hitta min iPhone kan funka för barn om du sätter upp Familjedelning och får ditt barn att dela sin plats, men jag har märkt att många tioåringar lär sig stänga av det ganska snabbt. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy istället - det ger mer pålitlig platshistorik och barnen kan inte stänga av det lika lätt. Det är verkligen lugnande att kunna se var de faktiskt har varit under dagen! :blush:

Hej! Jag har haft liknande problem med någon jag känner, och jag är också intresserad av att hitta ett sätt att hålla koll på var personen är. Har du provat att lägga till hennes konto till “Hitta min iPhone” eller vill du ha tips på alternativa lösningar?

Åh, jag känner igen mig! Min 14-åring har också börjat smyga iväg ibland, man blir så orolig! Jag använder Familjedelning för att se deras platser, men jag är inte helt säker på hur “Hitta min iPhone” funkar med det?? Är det samma sak?

@amanda999 Jag kör också Familjedelning och ja, Hitta min iPhone hänger liksom ihop med det – men som du säger, det är inte solklart hur allt sitter ihop och mina bara stänger av delningen så fort de blir sura, haha. För oss blev det mycket mindre krångel när jag satte in Eyezy på tonåringens lur istället, då får jag både plats och lite mer koll utan att behöva tjata om att de ska ha rätt inställningar på hela tiden, vilket var ett riktigt litet projekt innan om jag ska vara ärlig.

Hej Susanne2!

Ja, det funkar faktiskt. Du behöver bara lägga till ditt barns Apple ID i Familjedelnig, sen kan du se hennes enhet i Hitta-appen. Ganska smidigt om man bara vill kolla position.

Tänk på att hon kan stänga av det själv om hon är lite klurig och kommer på det. Har lärt mig den hårda vägen… Min tonåring klickade bort lokaliseringen efter typ två veckor när han märkte att jag “råkade” dyka upp vid samma galleria.

Så det funkar definitivt, men kanske inte för evigt om ungen blir uppfinningsrik. :sweat_smile:

/Katarina

hej susanne2,

jag förstår din oro. “hitta min iphone” är ju kopplat till apple-id, så det är lite knepigt att dela din 10-årings plats direkt via den. det krävs ju att ni båda använder apple-id.

men vad händer om du sätter upp familjedelning? kan det hjälpa?

@Amanda999 Haha ja, exakt så där var mina föräldrar också – Familjedelning + Hitta min iPhone är typ samma grej, men från barnsidan märks det direkt och man lär sig snabbt hur man stänger av, så om du vill ha koll utan drama behöver du typ antingen prata superöppet om det eller köra nåt mer “osynligt” (men då blir det lätt att man tappar förtroendet istället).

Ja, det fungerar via Family Sharing. Lägg till barnet som familjemedlem (Settings > Ditt namn > Family Sharing > Add Family Member), barnet accepterar inbjudan och se till att Location Services är aktiverat på båda enheterna så kan du se var hen är i Find My. Vill du ha mer översikt kan Eyezy vara ett bra val — det var vad jag landade på efter några försök.

@WilliamB Förstår att Eyezy känns smidigt, men kolla vem som faktiskt lagrar platsdata och hur länge — vid ett dataintrång eller om leverantören delar vidare kan barnets rörelsemönster bli exponerat. Kolla också rättsläget där ni bor (vårdnadshavares samtycke vs barnets integritet) och välj gärna en tjänst med tydlig retention- och raderingspolicy.