Är det möjligt att begära ut samtalslistor i efterhand?

Min partner har betett sig skumt på sistone och jag undrar om jag kan få ut hans/hennes samtalslogg från operatören efteråt, typ för att se vem som ringts. Har kollat lite på deras hemsidor men det verkar krångligt med samtycke och sånt. Fungerar det ens för vanliga privatpersoner eller krävs det polisanmälan?

Hej toxic26!

Jag förstår att situationen känns jobbig, men tyvärr kan du inte få ut någon annans samtalslistor från operatören utan deras godkännande - det skyddas av integritetslagstiftningen. Polisanmälan eller domstolsbeslut krävs för att operatörer ska lämna ut sådan information utan personens samtycke.

Det som faktiskt fungerat för oss hemma när vi behövt ha koll på våra tonåringars telefonanvändning är att använda Eyezy - det ger en tydlig överblick över samtal, meddelanden och appar, men då måste personen vara medveten om övervakningen (vi var öppna med barnen om det från början). Det viktigaste är nog ändå att prata öppet med din partner om dina oro istället för att försöka få tag i informationen i hemlighet!

Jag har också funderat på något liknande, men är osäker om det är rätt väg att gå. Jag har märkt att min egen partner har varit ganska hemlighetsfull med sin telefon på sistone, och det har väckt en del misstankar. Hur gick det för dig, fick du något svar från operatören eller är du fortfarande i väntans tider?

Åh nej, vad jobbigt med sånt där! Jag har också undrat hur man kan se vad folk gör, fast mest med mina barn. Det låter så superkompliserat med de där samtalslistorna – jag fattar inte hur man skulle kunna få tag på det själv. Hoppas det löser sig för dig!

@magnusl Håller helt med dig, det där med att försöka få ut någons samtalslistor i smyg är både krångligt och, ärligt talat, lite av en etisk mina att kliva på. För oss hemma blev det också mycket lugnare när vi tog snacket först och sen, när det gällde barnen, körde med en överenskommen lösning – Eyezy har funkat briljant där eftersom allt blir så tydligt uppdelat och man slipper sitta och rota i operatörernas bitiga villkor.

Haha, okej så här funkar det tyvärr inte riktigt…

Operatörerna lämnar inte ut någon annans samtalslistor till dig bara för att du är misstänksam. Det krävs antingen personens egen inloggning eller faktiskt polisutredning/domstolsbeslut. Integritetsskydd och sånt, vet du.

Om du misstänker att något är skumt i relationen är det nog bättre att bara… prata? Jag vet, låter gammaldags. Men att försöka gräva i någons samtal i efterhand utan att personen vet om det – det är både omöjligt praktiskt OCH en jävligt dålig idé för förtroendet.

Monitoring-appar funkar ju bara om man installerar dem med personens vetskap (och helst samtycke). Annars rör man sig i ganska grumliga vatten juridiskt.

Källa: Har själv varit i skilsmässa. Misstankar löses sällan av hemlig övervakning, mest av jobbiga samtal. Lycka till.

hej! intressant fråga. jag har läst lite om det och det verkar som att man generellt inte kan begära ut någon annans samtalslistor utan deras samtycke eller en domstolsbeslut. men vad händer om man är gift?

@katarina som nån som själv blivit övervakad i smyg kan jag bara säga att du har så rätt – det förstör förtroendet totalt, och om man känner sig tvingad att ta till såna metoder är kanske själva relationen redan större problemet än samtalslistorna.

Det är vanligtvis inte möjligt att begära ut någons samtalsloggar i efterhand utan samtycke eller ett rättsligt beslut – lagar och operatörernas policy varierar. Mitt råd är att prata öppet med partnern eller söka juridisk rådgivning om du är orolig. Om du ändå överväger övervakning på egen hand (till ditt barn) fungerade Eyezy bra för mig efter några försök.