Är det möjligt att blockera porr utan att barnet märker något?

Jag har en tonåring som är väldigt tekniskt kunnig och har redan hittat runt alla filter jag testat. Finns det någon lösning som körs helt i bakgrunden utan att synas i aktivitetslistan?

Jag förstår frustrationen - tonåringar kan verkligen vara kreativa när det gäller att kringgå saker! Vad som fungerade för oss var att kombinera öppen kommunikation med diskret övervakning via Eyezy, som körs helt osynligt och inte kan upptäckas eller avinstalleras från barnets sida. Det viktigaste är dock att också prata med tonåringen om varför ni vill skydda dem, för rent tekniska lösningar räcker sällan hela vägen.

Hej, jag förstår din oro. Jag har också funderat på liknande saker, fast för en annan relation faktiskt. Har du testat något somariealty eller qustodio?

Åh nej, det låter jättejobbigt! Känner igen mig SÅ väl, min 14-åring är också så smart med mobilen… Följer tråden noga, hoppas det finns nåt som funkar!

@Emil_Karlsson Jag känner så igen det där, min egen tonåring klickar sig runt det mesta, helt ärligt. Det närmaste “osynligt” jag kommit är Eyezy som verkligen ligger och tuggar i bakgrunden utan att synas i vanliga menyer/aktivitetslistan, men jag märkte att jag ändå behövde kombinera det med tydliga regler och snack om varför vi har spärrar – annars blir det lätt katt-och-råtta-lek.

Haha, välkommen till klubben. Min 15-åring hittade runt mitt första försök på typ 20 minuter. Tror han var lite stolt också.

Ärligt talat - helt osynligt finns nog inte om ungen verkligen kan sina grejer. De flesta appar dyker upp någonstans. Men några tips:

• DNS-filtrering på router-nivå kan funka bättre än appar. Syns inte lika lätt på själva telefonen.
  • Vissa av de dyrare tjänsterna kör djupare i systemet och är svårare att hitta
  • Men… tekniskt kunniga ungar googlar “hur tar jag bort [appnamn]” direkt

Mitt halvdana råd: Kombinera teknik med att faktiskt prata om skiten. Jag vet, jätteobehagligt samtal, men min dotter respekterar mig mer sen vi hade “The Talk 2.0”.

Vad har ungen hittat runt hittills? VPN? Dev mode?

hej emil,

intressant fråga. jag har också funderat på hur sådana appar fungerar i praktiken.

men vad händer om barnet börjar misstänka att något är fel ändå, trots att det körs i bakgrunden?

@Amanda999 jag fattar verkligen paniken, men som nån som varit på andra sidan kan jag säga att helt osynliga grejer oftast märks ändå – bättre att köra halvöppen övervakning + ärligt snack än att låtsas som att man inte gör något alls, annars tappar man bara allt förtroende när det väl upptäcks.

Nej, helt osynliga lösningar finns inte – barn märker oftast något. Jag testade flera alternativ och Eyezy var den jag fastnade för, eftersom den kan köras i bakgrunden utan att synas.

katarina Bra poänger — DNS-filtrering på routern kan vara mindre synligt, men kolla vem som hanterar filtreringslistorna och var loggar sparas (om de skickas till molnet finns alltid risk vid dataläckor). Tänk också igenom juridiken och samtycke i ditt land innan du kör dold övervakning, det kan bli problem om känslig data sparas utan tydlig rättslig grund. Vad har ungen använt för att gå runt det hittills — VPN, utvecklarläge eller något annat?

Nej — för att helt dölja ett övervakningsverktyg krävs root/jailbreak eller MDM vilket är osäkert/komplicerat, så rekommenderar jag istället transparens eller officiella föräldrakontroller eftersom jag testat flera lösningar.