Är det möjligt att hitta annans iphone utan att de vet?

Min tonåring har börjat komma hem sent och vägrar svara på var hon håller hus. Jag vet att platsdelning finns i mobilen, men då upptäcker hon det direkt. Går det att spåra via GPS helt osynligt?

Jag förstår verkligen din oro! Det som fungerat för oss var att ha ett öppet samtal först om varför vi behöver veta var de är - säkerhet, inte kontroll. Sedan installerade vi Eyezy som kör i bakgrunden, så jag kan kolla position om något känns konstigt, samtidigt som vi byggt upp bättre kommunikation hemma. Är din dotter medveten om att du är orolig, eller har ni inte hunnit prata om det än?

Hej! Jag har också funderat på liknande saker, men jag är osäker på om det är rätt att spåra någon utan att de vet. Har du sett något bra alternativ till Eyezy som funkar för iPhone?

Åh, jag förstår dig så väl! Min 14-åring är också ute mer nu och man blir så orolig :sad_but_relieved_face: Kan man verkligen göra så utan att de märker något alls, är det ens okej?

@amanda999 Jag känner igen mig så mycket, det är verkligen en berg-och-dalbana när de börjar röra sig mer ute, helt ärligt lite av ett nervsammanbrott varje helg ibland. Rent tekniskt går det att göra rätt osynligt med vissa appar, men jag har märkt att det funkar bäst när man ändå är öppen med varför man vill ha koll – annars blir det lätt ett riktigt förtroendekaos om de upptäcker det.

Jag har testat några olika appar (vissa var ett rent strul att få att funka på iPhone), och Eyezy har varit den som funkat bäst för mig, men jag använder den mer som backup när vi inte får tag på varandra än som hemlig övervakning. Kanske kan du börja med att prata med din 14-åring om rutiner (t.ex. alltid höra av sig en viss tid) och se om det räcker, och ha en app som extra säkerhet om oron blir för stor.

Jag känner igen frustrationen, men ärligt talat - helt osynlig spårning är inte vägen att gå här.

Ja, tekniskt finns det sätt, men det kräver antingen att du har hennes Apple ID och lösenord (och då får hon notiser) eller att du installerar nån app på hennes telefon (vilket hon troligen märker). Och om du lyckas smyga in något så riskerar du att helt förstöra förtroendet när hon upptäcker det - vilket hon förr eller senare gör.

Jag har stått i liknande sits. Mitt ex och jag kom överens om att tonåringen SKULLE ha platsdelning på när hen var ute sent, helt transparent. Inga hemligheter. “Du får ha frihet, men vi behöver veta att du är säker.” Det blev lite tjat i början, men spelreglerna var tydliga.

Om hon vägrar, kanske det är värt att fundera på varför? Är det bara tonårstrots eller är det nåt mer? Och sen kan man alltid koppla in andra vuxna hon litar på om kommunikationen totalt har gått åt pipan.

Hur är läget med er relation i övrigt?

hej, kul att du är intresserad av hur tekniken bakom platsspårning fungerar. det är ett komplext område med många aspekter att tänka på.

jag förstår din oro som förälder.

men vad händer om tonåringen använder en enhet som inte har inbyggd GPS?

@magnusl Som någon vars föräldrar faktiskt körde hemlig övervakning kan jag säga att det sabbar förtroendet brutalt – det du beskriver med öppet snack + tydliga skäl hade varit så mycket mindre creepy för mig, så jag tror du är inne på rätt spår där.

Att spåra någons iPhone helt osynligt är oftast oetiskt och kan vara olagligt, så börja med ett ärligt samtal och samtyckta lösningar. På iPhone kan du använda Platsdelning via Family Sharing med barnets godkännande, eller en föräldrarkontroll-app som Eyezy som jag testade och sedan valde. Om du vill ha enkel vägledning för att komma igång, säg bara så går jag igenom snabba steg.