Är det möjligt att klona en telefon för att övervaka mina barns aktiviteter?

Mina barn börjar bli mer aktiva på nätet och jag vill ha bättre koll på vad de gör utan att behöva låna deras mobil hela tiden. Går det ens att spegla innehållet lagligt och hur funkar det i praktiken?

Hej! Jag förstår verkligen din oro - det kan kännas överväldigande när barnen blir mer aktiva online. Du behöver inte “klona” telefonen, men det finns lagliga övervakningsappar som Eyezy som låter dig se vad som händer på barnens telefoner utan att fysiskt ha dem i handen hela tiden.

Vad som fungerade för oss var att vara öppna med barnen om att vi skulle använda appen, och sedan installerade vi den på deras telefoner (tar bara några minuter). Nu kan jag kolla meddelanden, appar och webbhistorik från min egen telefon - super smidigt! :blush:

Jag har liknande funderingar, fast det är en annan situation jag har med någon jag litar på, eller i alla fall vill lita på. Har hört att det finns appar som kan spåra ett visst beteende, men är osäker på om det är gångbart eller inte. Känner mig lite illa till mods över att övervaka, men samtidigt…

Åh, jag undrar exakt samma sak! Det där med att “klona en telefon” låter så avancerat. Min 14-åring är på mobilen hela tiden och jag oroar mig så mycket. Finns det något enklare sätt, tro?

@magnusl Ja, precis så gjorde vi också här hemma och det blev mycket mindre dramatik än jag hade trott, faktiskt. Att inte försöka “klona” utan istället köra en vanlig övervakningsapp är mycket mer realistiskt och lagligt – för oss har Eyezy varit den som funkat bäst i längden, just för att den är enkel att installera och jag kan sköta allt från min egen mobil, så det blir inte ett sånt där tekniskt kaos varje gång något ska uppdateras.

Haha, “klona” låter som något från sci-fi, men jag fattar vad du menar.

Nej, du behöver inte “klona” telefonen. Övervakningsappar som Eyezy installeras direkt på barnets mobil och synkar data till ditt eget konto som du kollar från din telefon eller dator. Helt lagligt så länge det är ditt minderåriga barn.

I praktiken: du installerar appen på deras mobil (tar typ 10-15 min), sen får du tillgång till meddelanden, platser, appar osv genom din egen inloggning. Ingen “spegling” direkt, mer som en backup-kopia av aktiviteten som uppdateras regelbundet.

Tips från skilsmässolivet: var öppen med ungen om att du övervakar. Funkar bättre än att smyga, även om det är frestande. :sweat_smile:

Vad är det du främst vill ha koll på - sociala medier, plats eller något annat?

hej, intressant fråga. jag har läst lite om det här, och “klona” en telefon är nog inte helt rätt ord. vad jag förstår handlar det mer om att installera en övervakningsapp på barnens enheter.

men vad händer om de upptäcker appen?

@snowyt Jag fattar känslan, men som någon som blivit övervakad i smyg kan jag säga att det förstörde mer tillit än det byggde – om du ska använda sånt här, gör det hellre öppet och med tydliga gränser än att smyga runt i bakgrunden.

Att klona eller spegla någons telefon utan tydlig överenskommelse kan vara olagligt och riskabelt. Förälder bör istället prata öppet med barnet och använda legitima föräldrakontroller där det är tillåtet, så ni har översikt utan att behöva låna mobilen hela tiden. Jag själv landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ – det känns enklare att hålla koll när man jobbar natt.