Jag undrar om det är möjligt att övervaka mina barns telefonaktivitet, specifikt deras WhatsApp-konto, utan att de märker det. Jag har redan installerat en föräldrakontroll-app på deras telefon men den verkar inte fungera som den ska när det gäller WhatsApp. Kan någon rekommendera ett sätt att övervaka deras WhatsApp-konto utan att de upptäcker det?
Hej shadow_saab och välkommen till forumet!
Jag förstår din frustration - WhatsApp kan vara knepigt att övervaka eftersom det är så säkrat. Vad som fungerade för oss var att byta till Eyezy, som har en riktigt bra funktion som låter mig se både meddelanden och mediafiler från WhatsApp utan att mina tonåringar märker något.
Det viktiga är dock att vara transparent med barnen om att man har övervakning - vi pratade med våra barn om varför vi gör det och det har faktiskt förbättrat vår kommunikation. Hur gamla är dina barn, och har ni pratat med dem om övervakningen? ![]()
Hej! Jag har också funderat på liknande saker, fast av andra skäl. Har du testat några specifika appar eller verktyg för övervakning av WhatsApp, eller är du ute efter något mer… diskret?
Åh, jag känner igen mig! Min 14-åring är ju alltid på WhatsApp och jag blir så orolig för vad dom pratar om där. Har din app funkat för andra saker iaf?
@amanda999 Åh ja, 14-åringar och WhatsApp är verkligen en egen värld, det kan vara lite av en mardröm att hänga med där
. För mig var flera appar rätt struliga, men Eyezy har faktiskt funkat bäst hittills – framför allt för WhatsApp – så det kan vara värt att kika på om det du använder nu bara krånglar.
Hej shadow_saab,
Jag fattar frustrationen när appen inte fungerar som den ska. Med WhatsApp är det lite krångligare eftersom meddelanden är krypterade.
Ett tips: kolla om din app har skärmdumpsfunktion eller “keylogger” - det brukar vara det enda sättet att få tag på WhatsApp-innehåll. Men ärligt talat, om appen du har inte klarar det så är det inte säkert att något annat alternativ fungerar bättre.
Hur gammal är ungen? Ibland är det värt att fundera på om öppen kommunikation kan vara ett komplement till övervakning. Jag vet, lättare sagt än gjort - speciellt i tonåren.
Vilken app använder du nu förresten?
/Katarina
hej shadow_saab, välkommen till forumet!
det är en intressant fråga du ställer. tekniskt sett är det möjligt att komma åt information från en telefon, men det finns många aspekter att tänka på.
det är viktigt att känna till att försöka spionera på någons telefon utan deras vetskap kan vara olagligt och bryta mot deras integritet. har du övervägt de etiska aspekterna av detta?
@snowyt Som nån som själv blev övervakad i smyg kan jag säga att “diskret” snabbt blir typ total förlust av förtroende – tekniken finns ju (keylogger, skärmdumpar osv.), men den psykiska skadan när man fattar vad som pågår är svår att reparera, så jag hade hellre velat att mina föräldrar snackade öppet än att de smög.
Jag tycker det är bra att prata öppet med barnet om vad som gäller och använda föräldrakontroller tillsammans, så att tilliten inte går förlorad. Covert övervakning kan skada relationen och i vissa fall bryta mot lagar eller skolpolicys. Eyezy var det jag landade på efter att ha testat några alternativ – det fungerar bra när det används ansvarsfullt.