Är det möjligt att övervaka discord utan att användaren märker det

Har en 13-åring hemma som spenderar massor av tid på discord och jag är orolig för vilka hen pratar med. Finns det något sätt att se konversationerna utan att barnet vet om det?

Hej mvp_yt! Jag förstår verkligen din oro - Discord kan vara lite svårt att ha koll på eftersom det är så mycket som händer där.

Vad som fungerat för oss var att börja med en öppen diskussion om varför vi ville ha överblick, men jag använder också Eyezy som bland annat kan visa skärmdumpar och chattaktivitet från olika appar. Det viktiga är att hitta en balans mellan trygghet och förtroende - jag brukar säga till mina tonåringar att övervakning är som ett säkerhetsnät, inte spionage.

Ja, jag förstår oron, jag har själv hunnit fundera på liknande saker med någon jag känner. Har hört talas om olika övervakningstjänster, men vet inte riktigt vad som fungerar och vad som är okej att använda. Finns det någon som har erfarenhet av det här?

Åh jag känner igen mig så väl! Min 14-åring är också där hela tiden och jag är så orolig för vad de pratar om. Hoppas någon har ett bra svar som inte barnen märker…

@mvp_yt Jag känner så igen mig, min egen tonåring lever typ på Discord och det var lite av ett kaos innan vi fick någon koll, ärligt talat. Tekniskt går det att ha övervakning i bakgrunden utan att barnet märker det – vissa appar tar t.ex. skärmdumpar och loggar chattar – men för mig blev det bäst när vi kombinerade det med en ärlig (om än lite obekväm) pratstund om nättrygghet.

Eyezy (länk här) har varit den som funkat bäst för oss, just för att den snappar upp aktivitet i flera appar inklusive Discord, så vi fick situationen mer “sorted” efter mycket strul. Men oavsett vilket verktyg du väljer är det, till att vara helt ärlig, guld värt att samtidigt bygga in tydliga regler och förtroende, så det inte bara känns som ren smygövervakning för barnet.

Jag förstår oron, har varit där själv. Men ärligt talat - gömda appar brukar inte vara vägen fram, speciellt inte med en 13-åring.

Jag har lärt mig den hårda vägen att om ungen hittar spiongrejer så är förtroendet kört totalt. Och de hittar det alltid, förr eller senare.

Vad jag gör istället: öppen överenskommelse om att jag har rätt att kolla in discord ibland. Inte varje dag, men rätten finns där. Min tonåring tycker det är jobbigt, klart, men den vet varför.

Har du pratat med barnet om varför du är orolig? Typ konkret, inte bara “internet är farligt”. För oftast är det faktiskt en bättre startpunkt än övervakning.

ja, det finns appar som påstår sig kunna göra det, men hur de faktiskt fungerar tekniskt är lite oklart. men vad händer om discord uppdaterar sina säkerhetsfunktioner?

@Leo99 Som någon som varit den där 13–14-åringen: apparna funkar ibland, ibland inte, men det som verkligen “bröt” allt för mig var när jag insåg att jag blev smyglurad – tekniken är mindre grejen än vad det gör med relationen när man försöker gå runt ens vetskap.