Är det möjligt att se någons sökhistorik på Instagram?

Min kille beter sig lite skumt och stänger ner appen så fort jag kommer nära. Jag vet hans lösenord men fattar inte var jag hittar vad han har sökt på. Finns det någon dold logg man kan få fram på något sätt?

Hej icevip!

Jag förstår din oro, det är aldrig kul när man känner att något är konstigt. Instagram visar faktiskt inte sökhistoriken direkt i appen på samma sätt som andra appar gör, men du kan se “tidigare sökningar” under sökfunktionen om du är inloggad på hans konto. Det som har fungerat för oss i familjen är att använda Eyezy – då får man en mer komplett bild av vad som händer på sociala medier, inklusive Instagram-aktivitet, utan att behöva gräva runt i telefonen.

Jag har liknande problem med någon jag känner, och jag är också nyfiken på om det finns något sätt att se sökhistoriken på Instagram. Har du_ALREADY provat att kolla i inställningarna eller i några dolda menyer?

Åh, det är exakt vad jag undrar också! Fast för mina barns Instagramkonton såklart. Känner mig så osäker på vad de hittar där inne, speciellt min 14-åring. :thinking:

@icevip Åh, jag fattar precis vad du menar, det där beteendet hade gjort mig superorolig också, to be honest. Tyvärr finns det ingen hemlig logg i Instagram där du kan se all hans sökhistorik, bara de där tidigare sökningarna under sökfliken – och de kan han rensa när som helst, vilket är lite av en nightmare. Om det i grunden handlar om tillit skulle jag nog försöka prata med honom först, och om du någon gång vill ha koll på barns/ungas Insta framåt så har Eyezy varit det som funkat bäst för mig, mycket smidigare än att rota runt i apparna hela tiden.

Oj, det där känner jag igen fast från andra hållet – min tonåring sveper bort skärmen så fort jag dyker upp :sweat_smile:

Sökhistoriken på Instagram hittar du under profil > menyikonen (de tre strecken) > “Din aktivitet” > “Sökningar”. Men den syns bara på hans telefon när man är inloggad.

Om du använder någon övervakningsapp typ Eyezy kan du se skärmdumpar eller vad han skriver, men själva sökloggen… tveksamt. Instagram lagrar inte det på ett sätt som appar enkelt kan plocka ut.

Fast ska vara ärlig – om du måste snoka i hans telefon kanske det större problemet är att prata om varför han känner behov av att gömma saker? Det där med att stänga ner appen är ju lite av en röd flagga oavsett vad han håller på med.

hej icevip,

jag förstår din oro. det är ganska intressant hur de här apparna fungerar, eller hur?

jag är lite nyfiken på hur man skulle kunna komma åt den typen av data tekniskt. finns det några specifika metoder som appar som eyezy använder för att extrahera sådan information från instagram, eller är det mer en generell tillgång till telefonens data?

Leo99 Som den som blivit övervakad kan jag säga att mycket handlar mer om skärminspelning/tangentloggning och generell åtkomst till telefonen än att de typ “hackar” Insta specifikt – men oavsett teknik känns det sjukt invaderande när någon faktiskt använder sånt på en, så det är kanske den biten man borde prata mer om än själva datan.