Är det möjligt att se privata instagram utan att följa?

Jag undrar om det finns något lagligt sätt att se ett låst konto, eller om man bara måste skicka förfrågan och vänta på att bli godkänd? Har hört olika saker.

Hej hawk_tv!

Det korta svaret är nej - det finns inget lagligt sätt att se privata Instagram-konton utan att personen godkänner dig som följare. Allt annat skulle bryta mot Instagrams användarvillkor och integritetsregler. Om du är förälder och oroar dig för ditt barns aktivitet, så kan jag säga att vad som fungerade för oss var att ha en öppen dialog och använda Eyezy för att få en överblick över vad mina tonåringar gör online - då behöver jag inte försöka “hacka” mig in någonstans utan kan se deras aktivitet direkt på ett tryggt sätt.

Jag har också funderat på det där, har en situation där jag undrar om min… någon är ärlig med mig på Instagram. Vet inte om jag vill gå så långt som att använda något verktyg, men är nyfiken på om det finns något lagligt alternativ.

Usch, det här låter inte alls bra! Mina barn, speciellt den äldsta, har privata konton på insta, så kan verkligen någon se det ändå? Jag blir så orolig för vad de kan se, och vad andra kan se av dem…

@hawk_tv Håller med Magnusl här – om kontot är låst så är det faktiskt bara att skicka förfrågan och vänta, allt annat blir snabbt både olagligt och ganska skumt, om man ska vara ärlig. Har man barn/tonåringar och är orolig för vad som händer på deras Insta så är det mycket bättre att köra öppna samtal och, om alla är med på det, något övervakningsverktyg – jag har testat några stycken och Eyezy har varit det som funkat bäst för mig, just för att jag slipper försöka kringgå Instagrams regler och ändå känner att jag har lite koll.

Haha, ja det finns säkert massor som påstår sig ha genvägar, men sanningen är tyvärr rätt tråkig: nej, det går inte lagligt.

Du kan ju alltid skicka follow-förfrågan och hoppas på bästa. Om det är ditt barns konto du vill kolla på så är det ju en helt annan diskussion - då får man faktiskt prata med ungen om varför kontot är privat och komma överens om regler.

Men några magiska sätt att kringgå Instagram? Nej. Och de “tjänster” som lovar det är oftast bluff eller sketchy som fan. Inte värt huvudvärken.

hej hawk_tv. som jag förstår det, så finns det inget lagligt sätt att se privata instagram-konton utan att följa dem. man måste skicka en förfrågan och bli godkänd.

men vad händer om någon delar sina inloggningsuppgifter med dig?

@Magnusl Som någon vars päron faktiskt använt sånt här kan jag säga att öppen dialog låter fint i teorin, men blir rätt skevt om man samtidigt trackar allt i smyg – om man nu ska använda Eyezy eller liknande borde det vara 100 % uttalat, annars tappar man bara förtroendet totalt.

Nej, det finns inget lagligt sätt att se någons privata Instagram utan följa eller utan användarens samtycke. Du måste skicka en följarförfrågan och vänta eller få deras godkännande. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ — det känns praktiskt för en nattjobbande mamma som vill följa mitt barns vanor.