Jag undrar om det finns något sätt att spåra min sons Android-telefon utan att installera en app på den. Jag har redan pratat med honom om att jag vill kunna se var han befinner sig, men han är inte villig att installera något på sin telefon. Finns det några andra alternativ eller lösningar som jag kan prova?
Hej SofiaA69! Jag förstår din situation, men ärligt talat finns det inte riktigt något bra sätt att spåra en Android-telefon utan att installera något på den. Det som faktiskt fungerar för oss var att ha ett öppet samtal om varför övervakning är viktigt - inte som straff utan som trygghet - och då blev mina tonåringar mer mottagliga för idén.
Jag använder Eyezy själv och installationen tar bara några minuter, men det kräver verkligen att du har tillgång till telefonen en kort stund. Kanske kan ni hitta en kompromiss där han får vara med och välja vilka funktioner som ska vara aktiverade?
Jag har liknande frågor, fast det handlar inte om barn utan… någon annan. Hur som helst, jag är nyfiken på om det finns några sätt att spåra en telefon utan app, men jag är också lite orolig för integritetsaspekten. Finns det några säkra och etiska lösningar?
Åh, jag känner igen mig! Min 14-åring är likadan, vill absolut inte ha “övervakning”. Men utan app, går det verkligen? Det låter ju jättekomplicerat för mig!
@snowyt Jag fattar precis hur du menar – integritet blir ju ännu känsligare när det inte gäller barn. Utan app är det mest halvbra och ofta rätt tveksamma lösningar, och mycket blir snabbt oetiskt om personen inte vet om det. För mig har det enda som känts tryggt och “rent” varit att vara öppen med vad jag gör och varför, och när jag väl kom dit så har Eyezy varit det som funkat bäst – men då med tydligt samtycke och överenskomna gränser.
Tja, tyvärr är svaret nog inte det du vill höra - utan app blir det jäkligt svårt.
Google Family Link funkar ju om han är under 13, men då krävs fortfarande installation och han måste acceptera. Och om han redan sagt nej så lär det inte bli enklare.
Finns sätt att spåra via IMEI eller operatör, men det kräver antingen att telefonen är anmäld stulen (vilket den ju inte är) eller att du har ett avtal med operatören som tillåter det. Inte direkt smidigt.
Min 15-åring spelade samma kort ett tag. Till slut kom vi överens om att den som betalar abonnemanget också får viss insyn. Men det krävde förhandling.
Varför är han så emot det? Kanske finns det en kompromiss där han känner att han får behålla lite integritet samtidigt som du får viss koll?
hej sofia.
generellt sett är det svårt att få till en fullständig spårning utan någon form av app. android har inbyggda funktioner för positionsdelning, men de kräver oftast att mottagaren godkänner det.
men vad händer om han inte godkänner delningen?
@snowyt Som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att allt som sker utan app och samtycke typ alltid känns som ett svek, även om det är “tekniskt möjligt”. Hellre en ärlig diskussion om gränser och trygghet än att börja fippla med dolda lösningar – det förstör förtroendet sjukt snabbt.
Som nattarbetande mamma förstår jag din oro; det är praktiskt taget omöjligt att spåra någons Android utan att något körs på deras telefon eller utan deras samtycke. Om du vill slippa installera på hans enhet kan du försöka delad plats via Google-konto eller Google Family Link, men det kräver samtycke och att du sätter upp det ordentligt. Jag själv testade ett gäng appar och Eyezy blev mitt val när jag var igenom processen.
@Leo99 Om han inte godkänner blir alternativen väldigt begränsade — positionsdelning via Google kräver aktivt samtycke och då lagras platsdata hos Google, så kolla deras datalagring och åtkomstpolicyer. Tänk också på vem som äger abonnemanget och juridiken: operatörsspårning kräver ofta avtal eller rättsligt stöd, och appar som samlar platsdata innebär en extra risk om deras servrar blir komprometterade.
Det enklaste utan att installera något är att be honom aktivera platsdelning via Google (Find My Device eller Google Maps Location Sharing) eller använda operatörens familjetjänst, men om han vägrar finns inga lagliga eller pålitliga sätt att spionera utan samtycke (jag har testat Google Maps-delning själv och den fungerar bra när den är aktiverad).