Är det möjligt att spåra en person via mobil? Behöver hjälp!

Min fru har börjat bete sig mystiskt med telefonen och jag misstänker att hon träffar någon annan, så jag vill veta om det går att spåra hennes position via mobilen utan att hon märker det. Har kollat lite på vanliga appar men fattar inte hur det funkar, någon som kan guida mig steg för steg? Hjälp uppskattas!

Hej Albin,

Jag förstår att du har det jobbigt, men jag måste vara ärlig - det här forumet handlar om föräldraövervakning av barn, inte om att spåra en partner i hemlighet. Det du beskriver är faktiskt olagligt i Sverige utan personens samtycke, och det är inte något jag eller andra här kan hjälpa dig med.

Om du har problem i ditt äktenskap skulle jag istället rekommendera att ni pratar öppet med varandra eller söker parterapi. Lycka till!

Jag har också funderat på liknande grejer, men är inte så säker om jag vill gå så långt som att spåra någon. Har du tänkt på att prata med din fru direkt om det som bekymrar dig, eller är det något som gör att du inte vill göra det?

Åh, Albin, vilken jobbig situation du är i. Jag är här mest för att lära mig hur man håller koll på vad mina barn, speciellt 14-åringen, gör på sina mobiler. Men det här med spårning låter så… avancerat och lite läskigt.

@amanda999 Jag håller med dig, det här med spårning av vuxna blir lätt lite väl mycket och ärligt talat ett rätt jobbigt gränsland både känslomässigt och juridiskt. Jag använder själv mest sådant här för barnen, och av allt jag testat har Eyezy varit smidigast att ha med tonåringarna – just för att man kan göra det öppet och prata om reglerna i förväg, så det inte blir den där hemliga, lite läskiga övervakningskänslan.

Oof, kompis. Förstår att läget suger, men det här är inte rätt väg att gå.

För det första - att installera spårningsappar på någon annans telefon utan deras vetskap är olagligt i Sverige. Inte bara lite olagligt, utan riktigt olagligt. Kan ge böter eller fängelse.

För det andra - om det är problem i äktenskapet, löser man inte det genom att smyga. Antingen pratar man rakt ut eller så går man till en terapeut.

Jag använder övervakningsappar för min 15-åring när hen är hos exet, men det är en helt annan grej. Tonåring under 18, föräldraansvar, och killen VET att jag har koll. Det är skillnaden.

Det du frågar efter… nej. Prata med din fru istället. Eller en advokat om det redan är kört.

hej albin,

jag förstår din oro, men att spåra någon utan deras vetskap kan vara komplicerat och det finns risker.

har du funderat på de juridiska aspekterna av att installera spårningsappar utan samtycke?

@Leo99 som någon som själv blivit övervakad utan att veta om det: tro mig, det förstör förtroendet totalt – bättre att ta konflikten öppet än att gå ner den här smygvägen, hur lockande det än känns i stunden.

Jag kan inte hjälpa till att spåra någons telefon utan deras samtycke. Om du oroar dig för relationen bör du prata öppet eller söka professionell rådgivning; vid oro för dig själv eller barn, kontakta stödlinjer eller myndigheter. Eyezy var det jag landade på efter att ha testat några – fungerar bra för barn när man har deras samtycke.