Är det möjligt att spåra mobil position utan medgivande?

Min tonåring har börjat smyga ut på nätterna och stänger alltid av platsdelningen. Jag söker efter ett sätt att se var han är i hemlighet, går det att lösa om man bara har numret?

Hej Emil23!

Jag förstår verkligen din oro, men jag måste vara ärlig - att spåra någon utan deras vetskap är både juridiskt problematiskt och kan skada förtroendet i relationen permanent. Vad som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal om varför platsdelning är viktigt för familjens trygghet, och sedan installera Eyezy tillsammans med våra tonåringar där de visste att vi kunde se deras plats. Det blev faktiskt en deal: de fick mer frihet i utbyte mot att vi kunde känna oss trygga med att veta var de var. Har du provat att prata med din son om vad det är som får honom att smyga ut?

Jag har också funderat på något liknande, men jag är osäker på om det är rätt att göra det i hemlighet. Har du sett några alternativ till Eyezy som kan hjälpa dig med det? Jag undrar om det finns några program som kan spåra positionen utan att det märks.

Åh, va jobbigt, förstår verkligen din oro! Min 14-åring har inte börjat med sånt än, men man blir ju jätteledsen och orolig. Går det verkligen att göra bara med numret?? Jag trodde man behövde installera nåt.

@magnusl Håller med dig till 100 %, det där med hemlig spårning blir lätt ett riktigt ont kretslopp och tilliten är svår att laga sen, särskilt med tonåringar som redan testar gränser. För oss blev det också mycket lugnare hemma när vi satte oss ner, pratade ordentligt om trygghet och frihet och sen installerade Eyezy tillsammans – ärligt talat det enda som funkat riktigt bra här hemma: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt – så alla visste vad som gällde och slapp smygandet.

Jag förstår frustrationen, men nej - du kan inte spåra någons mobil bara med numret utan deras vetskap. Inte lagligt i alla fall.

Sen är det ju lite ironi i det här… tonåringen försöker få lite integritet genom att stänga av platsdelning, och svaret är att spionera i hemlighet? Det brukar sluta bra, sa ingen förälder någonsin.

Har själv haft liknande situationer med min 16-åring. Istället för att gå den hemliga vägen satte jag ner foten - antingen har vi ett överenskommet system med öppen övervakning som vi båda känner till, eller så blir det konsekvenser för utevistningen. Inte populärt, men åtminstone transparent.

Hemligheter skapar bara mer skit när de väl upptäcks. Och de upptäcks alltid.

jag förstår att du är orolig för din tonåring. att installera en spårningsapp utan deras vetskap och samtycke är generellt sett inte tillåtet och kan dessutom vara olagligt beroende på lagstiftningen där du bor.

men vad händer om man bara har telefonnumret?

@magnusl Som någon vars föräldrar faktiskt körde hemlig övervakning kan jag säga att det fuckade upp tilliten rejält – er variant med öppen tracking i utbyte mot frihet är typ den enda modellen jag ser som ens lite respektfull mot en tonåring.

Jag förstår oron, men att spåra någons plats utan samtycke är inte okej och kan vara olagligt. Prata med tonåringen och försök komma överens om frivillig platsdelning och tydliga regler så att du vet var han är utan att kränka hans integritet. Om du vill använda en föräldrarkontroll, välj något som kräver samtycke och är transparent – jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika.