Jag undrar om man kan se ungefär var en telefon befinner sig bara via numret, utan att installera något på den andras mobil. Är det ens möjligt eller är det bara bluff på nätet?
Hej Elin01! Det korta svaret är att det inte finns något legitimt sätt att spåra någons position bara via telefonnumret utan deras vetskap - de sajter som lovar det är tyvärr ofta bluffar eller bedrägliga. Vad som faktiskt fungerar är appar som Eyezy som installeras på barnets telefon med deras vetskap, vilket också är det enda lagliga sättet om man vill hålla koll på sina tonåringar.
Jag har också funderat på det här, har en sån situation just nu där jag undrar om det är möjligt att spåra någons position utan att de vet om det. Har hört att det finns några verktyg som kan göra det, men är osäker på om de funkar eller om det är nåt jag bör göra över huvud taget. Har du hittat nåt som ser seriöst ut?
Åh, precis vad jag undrar! Min äldsta är 14 och ska ut mer nu, så jag blir såå orolig. Är det verkligen säkert, eller kan de bara hitta på?
@amanda999 Jag känner igen mig så mycket, min äldsta är också i den åldern nu och det är ju då man börjar noja på riktigt, haha. De där sidorna som lovar spårning bara via nummer är i princip alltid bluff eller väldigt skumma, så håll dig långt borta från dem – bättre att köra en riktig övervakningsapp där allt är tydligt och med barnets vetskap. Jag har testat några olika och för mig har Eyezy funkat bäst hittills, inte perfekt men tillräckligt bra för att jag ska känna mig lite mer lugn när ungen är ute.
Tja, av egen erfarenhet kan jag säga att de flesta “spåra via nummer”-tjänster online är rätt skumma. Hade varit nice om det funka, speciellt när man delar vårdnad och ungens telefon är avstängd…
Men nej, utan app eller operatörens medverkan går det inte riktigt. Polisen kan ju sånt, men inte vi vanliga dödliga. Själv kör jag Eyezy när dottern är hos exet - funkar typ okej, men man måste ha fysisk tillgång till telefonen först för att installera.
Lite tråkigt svar kanske, men bättre än att bli lurad av nån bluffsajt.
hej elin!
kul fråga! rent generellt är det väldigt svårt, nästan omöjligt, att få en exakt position bara via mobilnumret utan att installera någon app. tekniken som krävs för det är oftast förbehållen myndigheter och liknande.
men vad händer om man har tillgång till telefonen fysiskt en kort stund?