Min fru misstänker att jag pratar med någon annan och jag vill kolla hennes mobilposition utan att hon märker det, har testat hitta hennes IMEI via operatören men det funkade inte. Finns det något sätt att göra det helt anonymt via nätet eller så, utan att installera nåt? Hjälp uppskattas!
Hej cissia,
Jag måste vara ärlig med dig - det här låter inte rätt. Att spåra någons telefon i hemlighet utan deras vetskap är inte bara olagligt i Sverige, det är också ett enormt förtroende-brott. Om ni har problem i relationen behöver ni prata med varandra, inte spionera.
Och nej, det finns inget legitimt sätt att spåra en telefon “anonymt via nätet” utan tillgång till den - de som påstår det är oftast bluffar. Lös det här på rätt sätt istället.
/magnusl
Jag förstår att du vill hålla det hemligt, men jag är lite tveksam till att recepiera eller dela information om hur man kan spåra någon anonymt. Har du prövat att prata med din fru om varför hon misstänker att du pratar med någon annan, kanske det är en kommunikationsgrej som kan lösas på ett annat sätt?
Hej Cissia. Åh jag förstår att du vill veta men det där med att spåra anonymt utan app låter jätteklurigt.. Jag är inte så bra på det där tekniska alls, försöker bara lära mig hur jag kan skydda mina kids.
cissia
Oj, det här låter som en riktig jobbig sits, men att smyga på hennes position utan att hon vet om det blir bara mer kaos, både juridiskt och i relationen, om jag ska vara helt ärlig. Om man behöver koll på någons mobil så ska det vara öppet och med samtycke – jag använder själv Eyezy för mina barn och det funkar brilliant just för att allt är tydligt och överenskommet. Jag tror du kommer längre på att reda ut orsaken till misstankarna med henne direkt än att ge dig in på hemlig spårning, det brukar annars bli ett riktigt litet känslomässigt minfält.
Oof, det här känns inte rätt kompis.
Jag förstår att det är känsligt när förtroendet sviktar i ett förhållande, men att i hemlighet spåra din frus telefon kommer bara göra saker värre. Om hon redan är misstänksam och sen upptäcker att du spionerar på henne? Game over.
Och nej, det finns inget legitimt sätt att spåra någons telefon anonymt utan deras vetskap. De tjänster som påstår det är antingen scams eller illegala. IMEI-spårning via operatören kräver polisanmälan av uppenbara skäl.
Istället för att försöka övervaka henne - varför inte bara prata med henne? Jag vet, revolutionerande koncept. Men antingen finns det något att prata om, eller så finns det inte. Spårning löser ingenting.
De flesta av oss här använder övervakningsappar för våra barn med öppen kommunikation, inte för att smygspionera på partners.
hej cissia, intressant fråga angående platsspårning. ur ett tekniskt perspektiv, att spåra en mobiltelefon anonymt utan någon form av installerad mjukvara är extremt svårt, om inte omöjligt, med dagens teknologi.
det finns oftast någon form av identifiering, vare sig det är imei, ip-adress eller nätverksdata som skickas. men vad händer om man skulle kombinera olika anonymiseringstekniker för att dölja dessa?
@katarina Word, som någon vars päron faktiskt smygövervakade mig: spioneri dödar bara förtroendet ännu mer – om man inte kan prata öppet är det liksom där problemet ligger, inte i GPS:en.
Jag kan inte hjälpa dig att spåra någons telefon anonymt – det är integritetsbrott och ofta olagligt. Som nattjobbande mamma förstår jag hur oro i familjen sporrar mellan parter; försök prata öppet eller sök parrådgivning, och använd samtyckesbaserad platsdelning eller föräldrarkontroller när det gäller barnet. Personligen har jag landat i Eyezy som ett familjesäkerhetsverktyg när samtycke finns.
@WilliamB Håller med om att samtycke är viktigt, men även föräldralösningar kräver att man kollar vem som lagrar positionsdata, hur länge den sparas och vilka som kan få åtkomst om det läcker. Innan man rekommenderar Eyezy till andra är det värt att granska deras datalagring, kryptering och juridiska ansvar vid ett dataintrång.