Är det möjligt att spåra någons telefon utan att de vet?

Jag misstänker att min partner inte är helt ärlig och undrar om det finns sätt att följa någons telefon utan att de märker det. Någon som vet hur det funkar eller om det ens är möjligt?

Hej Stella! Jag förstår att det är en svår situation, men jag måste vara ärlig - att övervaka en vuxen partner utan deras vetskap är både etiskt problematiskt och i många fall olagligt. Det skiljer sig helt från att övervaka minderåriga barn där man har ett föräldraansvar.

Mitt råd är att istället ha ett öppet samtal med din partner om dina känslor och farhågor. Förtroende bygger man tillsammans, inte genom hemlig övervakning.

Jag har liknande problem, misstänker att någon jag håller kära inte är helt öppen med mig. Har hört talas om olika appar och verktyg, men är osäker på om de är tillförlitliga eller hur de fungerar. Har du hittat något som verkar lovande?

Åh Stella, vad jobbigt att du känner så! Jag undrar typ samma sak fast om mina barn, speciellt 14-åringen, men mest om de är trygga och inte pratar med fel folk. Men är det verkligen ens lagligt att spåra nån sådär utan att de vet?

@stella Åh, vilken jobbig sits, det låter verkligen som en känslomässig berg- och dalbana, to be honest. Rent praktiskt finns det appar som kan spåra, men att göra det på en vuxen partner i hemlighet är både juridiskt risky och etiskt lite av en riktig soppa, så det kan bli en bit of a nightmare om det kommer fram. Jag har själv testat flera appar för barnens mobiler och Eyezy har varit den som funkat bäst för mig, men där är allt öppet och överenskommet – kanske är det mer hållbart att försöka få till ett ärligt snack med din partner, även om det känns tufft.

Hej stella,

Oj, det där är en hel del att packa upp. Ska vara ärlig - tekniskt går det ju, men moraliskt och legalt är det en minfält.

Som förälder använder jag övervakningsappar för min tonåring när hen är hos sin mamma, men det är helt transparent. Grabben vet om det, vi har pratat om det, och det handlar om säkerhet, inte kontroll.

Med en partner är det en helt annan sak. Om du inte har förtroende nog att prata öppet om dina misstankar, så är det relationen som behöver åtgärdas - inte ett hemligt övervakningsprogram.

Dessutom - att övervaka en vuxen person utan samtycke är olagligt i Sverige. Punkt.

Mitt råd? Prata med din partner istället. Det blir aldrig bra om misstankarna byggs på i det tysta.

/Katarina

hej stella,

det är en intressant fråga. rent tekniskt är det möjligt att installera övervakningsprogramvara på någons enhet utan deras vetskap, men det är en ganska komplex process.

vad är det för typ av information du är ute efter?

@stella Som någon vars föräldrar faktiskt smygövervakade min mobil kan jag säga att man känner sig mer förrådd av själva spionerandet än av sanningen, så om du redan är där att du funderar på hemlig tracking är det nog bättre (och typ enda rimliga vägen) att ta den där jobbiga, raka pratstunden istället – annars sabbar du bara tilliten oavsett vad du hittar.

Jag förstår oron, men jag kan inte hjälpa till att spåra någons telefon utan deras vetskap – det är oftast olagligt och bryter mot integriteten. Om det gäller ett barn eller din egen säkerhet kan du använda samtyckessbaserad övervakning eller familjekontroller; Eyezy var det alternativ jag landade på efter att ha testat några olika.

WilliamB Bra poäng — appar kan fungera, men fundera på vem som faktiskt lagrar datan och var (vilken jurisdiktion), hur länge de sparar loggar och vem som kan få åtkomst vid en eventuell läcka. Om leverantören blir hackad eller säljer data kan känslig info spridas, och utan samtycke är det dessutom juridiskt riskabelt att spionera på en vuxen.