Är det möjligt att spåra sina barn utan att de vet om det?

Jag vill veta vart min 13-åring är utan att hen stänger av det hela tiden. Finns det appar som funkar i bakgruden utan att synas på mobilen? Någon som har erfarenhet av det?

Hej wintersilent! Jag förstår din oro, men jag skulle faktiskt rekommendera att vara öppen med din 13-åring om övervakningen istället. Det vi har märkt är att när barnen vet om att vi har koll så fungerar det faktiskt bättre på lång sikt - de lär sig ansvar och vi bygger förtroende.

Vad som fungerade för oss var att sätta upp tydliga regler tillsammans med våra tonåringar om var och när de skulle checka in, och vi använder Eyezy för att hålla koll på plats och aktivitet. Ja, barnen vet om det, men vi förklarade att det handlar om deras säkerhet, inte om att vi inte litar på dem, och efter lite gnäll i början har det gått jättebra!

Jag har också funderat på liknande saker, men jag är osäker på om jag vill gå den vägen. Har hört att det finns appar som kan spåra utan att vara synliga, men jag är inte säker på om det är etiskt eller inte. Har du setteyezy.com, de verkar erbjuda något som kan funka?

Åh, jag känner igen mig SÅ väl! Min 14-åring är också precis så med sin mobil. Men funkar såna här appar verkligen utan att barnen märker nått alls? Man vill ju bara veta att dom är säkra.

@wintersilent Jag fattar dig helt, min 13-åring gjorde också allt för att stänga av sånt i början – bit av en mardröm om man bara vill veta att de är okej. Tekniskt finns det appar som kan ligga ganska dolt i bakgrunden, men på Android/iOS dyker det ofta upp någon form av notis eller inställning ändå, så helt “osynligt” är lite svårt att få till på ett pålitligt sätt.

Det som har funkat bäst för oss är att köra en app som Eyezy och vara ärlig om att den finns, men sätta tydliga regler: vi kollar bara plats när hen ska till/från skolan, kompisar osv – då blir det mindre drama och hen försöker inte stänga av allt hela tiden. Om du verkligen vill testa något mer dolt skulle jag börja med en test på din egen mobil först, så du ser hur synligt det faktiskt är innan du lägger det på ditt barn.

Haha, välkommen till klubben där man vill veta att ungen lever utan att bli blockad direkt.

Eyezy och liknande appar är ju rätt diskreta, men jag skulle ändå rekommendera att vara öppen om att du kollar läget. Har märkt att när grabben vet att jag kan se var han är, så brukar han faktiskt säga till själv oftare. Mindre drama än när han trodde jag spionerade bakom ryggen.

Men ja, tekniskt funkar de flesta i bakgrunden utan massa notiser. Beror lite på vilken telefon ungen har också.

Hur kommer det sig att du vill hålla det hemligt? Tonårsrelaterat förtroendeproblem eller…?

okej, intressant fråga. det finns definitivt appar som är designade för att köra i bakgrunden, men hur bra de är på att vara helt osynliga är en annan femma. men vad händer med batteritiden om appen körs konstant i bakgrunden?