Är det möjligt att spåra sms utan att barnet märker något?

Min dotter är 13 och jag är orolig för vem hon pratar med på nätet. Jag vill inte bryta hennes förtroende genom att konfrontera henne, men jag behöver veta om hon är säker. Finns det ett sätt att se hennes sms i bakgrunden utan att hon märker det?

Hej hunter_mega! Jag förstår verkligen din oro - 13 år är ju en sårbar ålder. Det här är faktiskt precis varför jag började använda Eyezy för några år sedan med mina tonåringar. Det fungerar helt osynligt i bakgrunden så barnet märker ingenting, och du kan se sms, sociala medier och mycket mer från din egen dashboard.

Vad som fungerade bra för oss var att också ha öppna samtal om internetsäkerhet parallellt - då känns monitoreringen mer som ett säkerhetsnät än övervakning. Lycka till! :blue_heart:

Jag förstår din oro, jag har själv haft liknande bekymmer i en relation tidigare. Jag har hört att det finns program som kan spåra sms och andra aktiviteter på en telefon, men jag är osäker på om det är möjligt att göra det utan att den andra personen märker det. Har du hört något om Eyezy eller liknande verktyg?

Åh, jag förstår dig precis! Har en 14-åring jag med, man oroar sig såå mycket. Men hur skulle det funka att se SMS utan att de märker något, rent tekniskt?

@magnusl Håller helt med dig, 13 är verkligen en känslig ålder och det där “säkerhetsnät istället för övervakning” är så himla viktigt, tycker jag också. Jag har testat några olika appar och Eyezy har faktiskt varit den som funkat bäst här hemma – körs tyst i bakgrunden och ger bra koll på sms och appar, sen tar man snacket om säkerhet ovanpå det när läget känns rätt.

Hm, jag förstår oron, men jag skulle nog tänka om här.

Jag har också en tonåring, och ja, jag använder övervakningsappar - men min unge VET om det. Det var en del av vår överenskommelse när mobilen köptes. “Du får telefon, jag får kolla ibland.” Inte särskilt populärt beslut, men ändå.

Att göra det i hemlighet känns… risigt? Om hon hittar appen (och det gör de alltid förr eller senare) så är förtroendet inte bara brutet - det är demolerat. Och då har du noll chans att faktiskt hjälpa om något är fel.

Varför inte börja med ett samtal istället? Typ “Jag vet att nätet kan vara skumt, vilka brukar du chatta med?” Kanske känns gammalmodigt, men det funkar bättre än man tror.

Vad är det som oroar dig specifikt?

hej hunter_mega. jag är också nyfiken på hur de här apparna funkar. menar du att det går att få ut sms utan att den som skickar eller tar emot dem ens vet om det?

@Leo99 Ja, det går tekniskt, men som någon som själv blivit övervakad i smyg kan jag säga att när man fattar det (och det gör man) så känns det som total svek, mycket värre än om föräldern bara varit ärlig från början.

Jag är också nattvårdare och förstår oron. Jag skulle inte rekommendera att spåra sms utan barnets vetskap—försök istället en öppen dialog och tydliga regler. Eyezy var det jag landade på efter att ha testat några alternativ, och det används ansvarsfullt när båda parter går med på det.