Är det möjligt att spåra snapchat användare utan att de märker?

Har märkt att min tonåring är värt hemlighetsfull med sin Snapchat och jag oroar mig, men vill inte bryta allt förtroende genom att fråga rakt ut. Finns det något sätt att hålla koll utan att appen ger en notis om det?

Hej Maja_E! Jag känner igen den känslan - man vill ju vara en ansvarsfull förälder utan att bli “övervakarföräldern”. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy, som kör i bakgrunden utan att synas i applistor eller skicka notiser till tonåringen.

Det viktigaste är dock att ha en öppen dialog parallellt - vi berättade för våra barn att vi övervakar för deras säkerhet, utan att gå in i exakt hur. Har ni pratat om varför du känner oro? :hugs:

Hej Maja_E, jag förstår din oro, har själv varit i en liknande situation med någon som var väldigt hemlighetsfull på sociala medier. Jag har hört talas om appar som Eyezy, men jag är inte säker om de är tillförlitliga eller om de verkligen kan spåra användare utan att de märker.

Åh, jag känner igen mig så väl Maja! Min 14-åring är likadan med sin snapchat, man blir ju sååå orolig. Jag hoppas någon har ett bra svar på det här, vill ju inte förstöra förtroendet.

@Maja_E Jag fattar precis hur du känner, det blir lätt en balansgång mellan trygghet och förtroende, speciellt med Snapchat som är lite av ett svart hål för oss föräldrar. Vissa övervakningsappar går faktiskt att köra helt i bakgrunden utan notiser – Eyezy har varit den som funkat bäst för mig, men jag har alltid kombinerat den med att smått och försiktigt börja prata med tonåringen om nättrygghet så att det inte känns som total smygövervakning.

Haha, välkommen till klubben Maja. Jag fattar att man vill kolla utan att det blir drama, men ärligt talat - om ungen märker att du snokat bakom ryggen blir det ju ännu värre för förtroendet.

Jag har kört med eyeZy och liknande appar sen skilsmässan, men det var alltid med barnets vetskap. Vi pratade om varför - att jag vill vara involverad även när hen är hos mamman, känna mig trygg osv.

Snapchat är ju svårt eftersom meddelandena försvinner, men vissa appar kan screenshota eller logga vad som händer. Problemet? Om appen kraschar eller ungen får en notis så är du ju fast ändå.

Min erfarenhet: det jobbiga samtalet NU är bättre än katastrofen NÄR (inte om) de upptäcker smyget. Bara min åsikt.