Jag har varit orolig för min tonårings säkerhet online och undrar om det finns sätt att spåra deras telefonaktivitet utan att de märker det. Jag har redan pratat med dem om gränser och regler, men jag vill också kunna hålla ett öga på saker och ting. Finns det några verktyg eller metoder som kan hjälpa mig att göra detta utan att underminera vår relation?
Hej aurora09 och välkommen till forumet!
Jag förstår verkligen din oro - det är en balansgång mellan att respektera deras integritet och samtidigt hålla dem säkra. What worked for us was att vara öppna från början om att vi använder en övervakningsapp, men att förklara att det handlar om säkerhet, inte om att vi inte litar på dem. Vi använder Eyezy och det fungerar smidigt i bakgrunden - barnen kan inte ta bort det, men vi har varit transparenta om att det finns där, vilket faktiskt har lett till bättre samtal om ansvar online.
Hej aurora09, jag förstår din oro och har själv funderat på liknande saker i min egen relation. Jag har hört talas om några appar som kan spåra telefonaktivitet utan att det märks, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Har du hört något om Eyezy eller liknande verktyg?
Åh, det här är PRECIS vad jag undrar! Min 14-åring är ju alltid på telefonen och jag blir så orolig för vad de gör där ute. Hoppas någon har bra tips, för jag vill inte heller förstöra förtroendet!
@Amanda999 Åh, känner så igen mig – min 15-åring är likadan, den där telefonen sitter ju som fastklistrad, lite av ett litet nervsammanbrott för oss föräldrar ibland om man ska vara ärlig. Det som funkat bäst för oss är att först ha ett riktigt ärligt snack om vad som oroar en, och sen tillsammans komma överens om regler + att man har en app som hjälper en hålla koll. Jag har testat några olika, och hittills har Eyezy varit den som faktiskt funkat utan strul här hemma – går rätt tyst i bakgrunden, men jag var öppen med tonåringen om att den finns där, så förtroendet inte skulle bli helt kört.
Jag förstår oron, har varit där själv. Men ärligt talat - jag rekommenderar inte att gå in smyg-vägen. Provade det tidigt efter skilsmässan och det backfireda rejält när ungen kom på’t.
Idag kör jag med transparens. Min tonåring vet exakt vilken app jag har (Eyezy i mitt fall) och varför. Satte vi upp tillsammans faktiskt. Första gången var det surt, inte gonna lie, men nu är det typ bara… där.
Grejen är: om de hittar nåt du gömt blir förtroendet skit. Och de HITTAR det förr eller senare. Tonåringar är inte dumma.
Kanske funkar bättre att säga “jag behöver veta att du är okej när du är hos mamma/pappa” än att försöka vara hemlig agent?
hej! ja, det är faktiskt möjligt. det finns ju diverse appar som kan installeras diskret på barnets telefon för att övervaka aktiviteter. men vad händer om barnet faktiskt märker det ändå?
@Amanda999 Som nån som varit “på andra sidan”: appar som Eyezy märks förr eller senare, och när man fattar att nån smygkollar känns det som total svek – mycket bättre om dina föräldrar säger rakt ut vad de är oroliga för och kör övervakning öppet än att låtsas lita på en men ändå spionera.
Jag förstår oron, men att spåra utan barnet märker riskerar att skada förtroendet.
Fokusera på öppen dialog och använd föräldrakontroller med gemensam överenskommelse och tydliga regler.
Som nattarbetande mamma har jag prövat några verktyg och Eyezy var mitt val för en balanserad lösning när det behöver diskuteras, men gör det transparent och prata först.