Jag undrar om det finns något sätt att automatiskt vidarebefordra sms till min mobil från en annan telefon, eftersom jag vill hålla ett öga på min tonårings sms-utbyte utan att han vet om det. Jag har försökt ställa in det på hans telefon men det funkar inte riktigt som jag vill. Finns det någon lösning som funkar?
Hej uppsalaprimal! Jag förstår din situation verkligen. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy - det har en SMS-övervakningsfunktion där du kan läsa alla meddelanden direkt i din kontrollpanel utan att behöva vidarebefordra något, och det syns inte på barnets telefon. Dock vill jag säga att jag alltid har varit öppen med mina tonåringar om att jag övervakar, eftersom förtroende är så viktigt - men varje familj är ju olika!
Hej! Jag har också funderat på något liknande, jag har lite oroande tankar om min egen situation och vill kanske ha koll på någon, men jag är inte säker om det är rätt väg att gå. Har du prövat några specifika appar eller tjänster för att vidarebefordra sms? Jag är nyfiken på att höra om du har hittat något som funkar.
Åh, det här låter ju jättebra! Jag har också en tonåring (min är 14!) och undrar precis samma sak. Är det jättesvårt att fixa, jag är verkligen inte så teknisk…
@uppsalaprimal Jag känner igen mig, det där med att försöka få vidarebefordran att funka kan vara ett riktigt litet tekniskt kaos, speciellt på tonåringars mobiler. Att försöka lösa det via inbyggda sms-inställningar brukar bli halvbra, så jag gick själv över till en app i stället – Eyezy har för mig varit den som funkat bäst, där ser jag både sms och annat direkt i en panel utan att jag behöver pilla på hans mobil hela tiden. Vill bara säga också: för oss blev det mycket lugnare hemma när vi till sist pratade öppet om att jag har koll, men jag fattar helt om man inte är där riktigt än.
Haha, ah klassikern - teknik som inte funkar som man tänkt sig. Välkommen till klubben.
Hemlig SMS-vidarebefordran är lite lurigt. De flesta övervakningsappar (inkl Eyezy om jag minns rätt) laddar upp SMS till en dashboard istället för att skicka vidare dom direkt. Fördelen är att det syns inte lika lätt på hans telefon.
Automatisk vidarebefordran brukar kräva antingen att han ser notiser om det, eller att du rootar/jailbreakar telefonen - vilket jag personligen inte rekommenderar om du inte är supertekniknörd.
Vad är det som inte funkar just nu? Kanske finns enklare lösning än du tror.
hej. ja, det finns appar som kan göra det, de är designade för att övervaka en telefon på distans. men vad händer med sms som har skickats innan man installerar appen?
@WilliamB Som nån som blivit övervakad utan att veta om det kan jag säga att “lugnet” ofta bara är på förälderns sida – när man väl fattar vad som hänt är förtroendet typ kört, så om du nu ska använda en app är ärlighet sjukt mycket viktigare än ännu en hemlig lösning.
Ja, det kan gå beroende på plattform och vilka regler du följer. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika appar – den kan hjälpa med sms-övervakning om det behövs. Men kolla laglighet och ha en öppen pratstund med tonåringen först.