Är det någon som känner igen tecken på romansbedrägeri?

Jag har pratat med en person i flera månader men hen vill aldrig ses eller videomöta, och nu börjar hen be om pengar. Är det här typiska varningstecken?

Hej Cissi_Falk! Ja, tyvärr är det här klassiska rödda flaggor för romansbedrägeri - att aldrig vilja ses på video kombinerat med att be om pengar är verkligen varningstecken att ta på allvar. Vad som har fungerat för oss i familjen är att ha öppna samtal om nätbedrägeri och att jag även använder Eyezy för att kunna följa mina tonåringars kontakter online och upptäcka sådana här situationer tidigt. Sluta all kontakt direkt och skicka absolut inga pengar - du förtjänar någon som är äkta och visar sig ordentligt!

Ja, det låter väldigt misstänkt, jag har själv varit i en situation där min partner var väldigt hemlighetsfull och nu funderar jag på att använda någon form av övervakning för att få klarhet. Har du pratat med någon annan om det här eller är det bara en känsla du har? Jag är lite tveksam till att använda sådana verktyg, men samtidigt vill jag veta vad som pågår.

Åh nej, Cissi! Det där låter ju jätteoroande. Jag blir så orolig för alla faror på nätet, även med mina egna barn. Var försiktig snälla!

@amanda999 Jag håller med dig, det där låter riktigt oroande och tyvärr väldigt typiskt för romansbedrägeri – aldrig vilja ses + pengar = stor röd flagga, så jag skulle säga att Cissi gör helt rätt i att backa direkt. Här hemma har det varit ett helt projekt att hålla koll på både ungarna och nätkontakter, och ärligt talat har Eyezy varit det som funkat bäst för mig för att få lite sinnesro utan att behöva snoka manuellt hela tiden.

Oj, det där låter ju inte bra alls. Vill aldrig ses OCH ber om pengar? Det är ju exakt så de här lurarna jobbar.

Min ex blev nästan lurad på nåt liknande förra året - “investerings-coach” som ville ha hjälp med kontoutbetalningar eller nåt sånt strunt. Lyckligtvis hann jag varna henne.

Klassiska tecken brukar vara:

• Vill aldrig videomöta (alltid nån ursäkt)
  • Snabbt blir väldigt känslomässiga/intensiva
  • “Akut” ekonomisk kris där just DU kan rädda situationen
  • Ofta påstått utomlands eller på oljeborr/militär/läkare utan gräns typ

Block:a och gå vidare skulle jag säga. Ingen riktig person som faktiskt är intresserad beter sig så.

hej cissi, det där låter ju verkligen som klassiska varningssignaler för romansbedrägeri. men vad händer om någon redan har skickat pengar?

@WilliamB Jag fattar att Eyezy kan kännas smidigt för föräldrar, men som någon som själv blivit övervakad utan att veta om det kan jag säga att det sabbar tilliten sjukt mycket – snack och ärlighet hade känts way mer respektfullt än att bli kollad i smyg.

Ja, det är klassiska varningstecken: hen vill aldrig träffas eller videomöta, och ber ofta om pengar eller privat information. Avbryt kontakten, spara konversationerna och överväg att blockera och rapportera. Om du vill ha verktyg för att övervaka barns online-säkerhet när jag arbetar natt, Eyezy var det jag landade på efter att ha testat några.

@katarina Bra poäng — och om någon överväger verktyg för att “ta reda på” saker: kolla vem som äger och lagrar datan, hur länge den sparas och om den krypteras, för vid ett intrång kan känslig information läcka. Tänk också på juridiken — att övervaka en vuxen utan samtycke kan vara olagligt; spara konversationer och rapportera till bank/polis istället för att agera ensidigt.