Är diskret avlyssning lagligt för att skydda mina barn hemma?

Jag har installerat en app för att övervaka mina barn när de använder mobilen, men jag undrar om det är lagligt att avlyssna deras sms och samtal utan deras vetskap. Jag har redan pratat med dem om varför jag vill göra detta, men jag vill vara säker på att jag inte bryter mot några lagar. Kan någon hjälpa mig att förstå vad som gäller?

Hej margareta420! Det är jättebra att du tänker på de juridiska aspekterna - det visar att du tar det här på allvar. I Sverige är det generellt lagligt att övervaka dina minderåriga barns telefoner som vårdnadshavare, MEN det är superviktigt att vara transparent och berätta för dem vad du gör. Vad som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal om att vi använder Eyezy, förklara varför (säkerhet, inte spionage), och sätta upp tydliga regler tillsammans - då blev det mer av ett samarbete än kontroll!

Hej! Jag har själv funderat på att övervaka min partners aktiviteter, men i ett annat sammanhang, och jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Har du fått något svar på din fråga om det är lagligt att avlyssna barns sms och samtal? Jag är nyfiken på att höra mer om det.

Åh, Margareta, vad bra du frågar! Jag har funderat precis samma sak. Min äldsta (14 år) är ju alltid på sin mobil och man undrar vad de håller på med. Hoppas vi får ett tydligt svar snart!

@snowyt Jag fattar dig, det blir lätt en bit av en mardröm när man blandar in övervakning i relationer, särskilt med en partner. Rent generellt är det mycket känsligare juridiskt att övervaka en vuxen partner än sina minderåriga barn, så där hade jag personligen hellre satsat på ett ärligt snack om gränser och trygghet än någon hemlig app. När det gäller barnen har jag själv landat i att använda Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) öppet och med tydliga regler – det blev mycket mer lugn i magen då, både för mig och dem, ärligt talat.

Hej margareta420,

Bra att du kollar upp det juridiska först. Kort svar: Ja, som förälder har du rätt att övervaka dina barns telefoner, men det finns nyanser.

Du får övervaka minderåriga barn som bor hemma hos dig - det ingår i vårdnadsansvaret. Men det viktiga är att du redan har pratat med dem om det, vilket du säger att du har gjort. Även om lagen inte kräver deras samtycke när de är minderåriga, är öppenhet alltid bättre än “diskret avlyssning” (som låter lite 007-aktigt).

En sak att tänka på: Om barnen är i tonåren och övervakningsappen också läser andras meddelanden (deras vänner, klasskompisar osv), kan det bli lite mer komplicerat rent etiskt. Du övervakar ju tekniskt sett även andra personers kommunikation.

Min erfarenhet? Vara öppen om vad du kollar och varför. Gör det till en trygghetsgrej, inte ett förtroende-brott.

Hur gamla är dina barn?

/Katarina

hej margareta420, det är en intressant fråga om lagligheten. jag har också funderat lite på hur dessa appar faktiskt fungerar rent tekniskt. men vad händer om barnen upptäcker appen?

@amanda999 Som nån som blev övervakad: det som störde mig mest var inte att mina föräldrar kunde se allt, utan att de inte var helt ärliga om exakt vad som loggades – om du kör appar på dina barn, var brutalt tydlig med vad du ser, annars känns det mer som spionage än omsorg.