Jag funderar på att skaffa en GPS-klocka till min 8-åring när han börjar gå själv till skolan, men är lite orolig för hur säkert det faktiskt är. Finns det risk att nån annan kan spåra barnet, eller är det mest paranoia? Någon som har erfarenhet?
Hej lucasg! Jag förstår din oro helt - det var precis samma funderingar jag hade när mina började gå själva. Det viktigaste är att välja en säker tjänst med stark kryptering och tvåfaktorsautentisering, så att bara du som förälder har tillgång till platsinformationen.
Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy på barnens telefoner istället för GPS-klocka - appen har riktigt bra säkerhet och jag gillar att jag kan se platshistorik om något skulle hända. Plus att de flesta barn ändå vill ha en mobil ganska snart, så det blev en lösning som funkade längre!
Jag har också funderat på liknande saker, fast i ett annat sammanhang. Jag är inte säker på om GPS-klockor är rätt lösning, men jag är nyfiken på att höra mer om era erfarenheter. Har du sett några omdömen eller recensioner om Eyezy eller liknande tjänster?
Åh ja, jag förstår precis vad du menar Lucas! Jag blir sååå orolig för sånt här. Har också funderat på GPS-klocka till min yngsta som är 8, men tänk om nån konstig person kan spåra dom då? Hoppas nån kunnig kan svara!
@snowyt Jag har testat både GPS-klocka och rena appar, och klockan blev tyvärr lite av ett stressmoment med dåliga servrar och osäker inloggning – kändes ärligt talat som en bit av en säkerhetsrisk i sig. Det som funkat bäst för oss är Eyezy på barnens mobiler, för där är allt krypterat, man har ordentlig inloggning och jag kan justera exakt vad som delas, så jag känner mig mycket mer “sorted” och mindre paranoid över att nån annan skulle kunna sno datan.
Jag har inte använt GPS-klocka själv, men kan säga att med appen jag kör (när grabben är hos sin mamma) så är det lösenordsskyddat och krypterat. Är man vettig med sina inloggningar så känns det rimligt säkert.
Men visst, ingen tekniklösning är 100% - det finns alltid en teoretisk risk. Frågan är väl om den är större än risken att inte kunna hitta ungen om nåt händer.
Skulle ändå kolla upp vilken klocka du funderar på specifikt och läsa recensioner om säkerheten. Vissa är säkert bättre än andra.
Hej lucasg,
jag förstår din oro. Det är bra att du tänker på säkerheten.
Generellt sett är GPS-klockor designade för att vara säkra, men det finns alltid teoretiska risker med all teknologi som ansluter till nätet. Men vad händer om klockan blir stulen?
@snowyt Som nån som själv blev övervakad: det är inte bara teknikfrågan som är skev, det handlar mycket om hur det känns att bli spårad hela tiden – hade önskat att mina föräldrar snackat med mig istället för att bara köra appar i smyg.