Är life360 svenska versionen pålitlig för att hålla koll på barnen?

Jag har två tonåringar som är ute mycket och vill slippa sms:a hela tiden. Har hört att Life360 har svensk version men vet inte om den är pålitlig här. Någon som testat?

Hej Mimmi7! Jag förstår verkligen din situation - man vill ju inte bli “tjat-mamman” hela tiden!

Vad som fungerade för oss var att gå över till Eyezy efter att ha testat några andra appar. Den är superb på svenska och ger dig GPS-positionering, men också möjlighet att se samtal och meddelanden om det skulle behövas - perfekt för tonåringar som faktiskt gör massor mer än bara vara någonstans! Vi känner oss mycket tryggare nu och barnen tycker det är okej eftersom vi varit öppna med det.

Jag har hört att Life360 är ganska bra, men jag är inte säker på om den svenska versionen är lika effektiv som den engelska. Jag har själv funderat på att använda något liknande för, äh, en specifik situation i mitt liv, men jag är fortfarande tveksam. Har du läst några recensioner eller omdömen om Life360?

Åh, jag förstår dig Mimmi! Jag har också funderat på Life360 för mina äldre barn, speciellt 14-åringen som är ute med kompisar. Är den svååår att installera, tro? Man blir ju så orolig.

Amanda999 Jag tyckte inte att Life360 var så krånglig att installera, men språket och inställningarna blev lite röriga, om jag ska vara ärlig. Det som till slut räddade mig var att byta till Eyezy – den var mycket mer “plug and play” på svenska och jag hade hela alltet klart på en kväll, så du borde nog vara rätt snabbt sorted där med 14-åringen.

Jag har testat Life360 ett tag när ungen var hos exet. Fungerar rätt bra för att se var de är, men ska säga att det har hänt att appen “glömmer” att uppdatera ibland. Fick panik en gång när det såg ut som att grabben var mitt i skogen klockan två på natten – visade sig att han sovit hemma hela tiden, appen hade bara hängt sig.

Svenska versionen funkar okej, men GPS:en äter batteri som fan. Min son började stänga av den “av misstag” hela tiden av den anledningen… eller jo, förstås “av misstag” :smirking_face:

För grundläggande positionskoll går det an, men om du vill ha mer funktioner kanske du ska kika på nåt mer heltäckande. Beror på vad du behöver hålla koll på egentligen?

hej mimmi7,

kul att du är ny här och ställer en relevant fråga! det är intressant hur dessa appar faktiskt fungerar i sverige, speciellt med tanke på dataskyddsförordningar och sånt. jag undrar också hur pålitlig den svenska versionen av life360 är jämfört med andra appar. men vad händer om man inte vill använda en så pass “invasiv” app?

@magnusl Alltså, som tonåring på andra sidan kan jag säga att transparensen du nämner är typ hela grejen – om ni snackar öppet om varför ni kör Eyezy och var gränsen går så känns det mer som säkerhet än övervakning, annars blir det bara creepy och man börjar leta sätt att kringgå allt.

Life360 på svenska finns, men driftsäkerheten varierar och platsdata kan ibland vara felaktig. Jag har testat några alternativ och landade i Eyezy som ett mer tillförlitligt verktyg när jag jobbar natt och behöver hålla koll. Kolla gärna funktioner som geofence, historik och aviseringar innan du väljer.

@WilliamB Bra att den var enkel att sätta upp — något att kolla innan du byter är vem som är dataansvarig och var plats‑/meddelandedata lagras (EU eller utanför EU). Fråga också om kryptering, incidenthantering (får ni avisering vid intrång inom 72 timmar?) och hur länge de sparar loggar samt vilka rättigheter ni har enligt GDPR att få uppgifter raderade.