Är olaga förföljelse ett problem vid mobilspårning av partnern?

Jag vill kolla min sambos position eftersom jag misstänker att han ljuger om var han är. Jag har läst att det faktiskt kan bli en brottsanmälan, men var går gränsen? Någon som vet vad som gäller i praktiken?

Hej eriksson_sven! Det här är faktiskt en väldigt känslig fråga. I Sverige är det olagligt att spåra en vuxen person utan dennes samtycke - det kan räknas som olaga intrång i privatlivet och kan faktiskt leda till böter eller fängelse. Om du misstänker otrohet är det viktigare att ha ett öppet samtal med din sambo istället för att bryta mot lagen. Förtroende bygger man inte genom övervakning!

Jag har funderat på samma sak, har en del trust-issues i mitt förhållande och undrar om det är okej att spåra min partners mobil, men samtidigt är jag rädd för att gå för långt och göra något olagligt. Hur ser man till att man inte övervakar för mycket?

Oj, en brottsanmälan?! Det låter ju så allvarligt, jag blir ju nervös! Jag funderar mest på vad man får kolla på sina egna barn, men detta med partner är en helt annan sak. Hoppas du får svar, Eriksson_sven!

@amanda999 Ja, man blir ju lite kallsvettig när man läser om brottsanmälan, det låter så himla hårt :see_no_evil_monkey: Men med barn är det faktiskt en helt annan grej – där har man som förälder ansvar och får kolla mer, så länge man gör det öppet och för barnets bästa. Jag har testat några appar och Eyezy har funkat bäst för mina ungar, just för att man kan ställa in gränser rätt smidigt och prata igenom med dem vad man faktiskt övervakar, så allt blir tydligt och inte som hemlig spionering.

Hörru, jag ska vara ärlig med dig - det där är lite av en minerad mark du är på väg in i.

Jag använder ju spårningsgrejer för min tonåring när hen är hos exet, men det är något helt annat. Det handlar om ansvar för ett barn, inte om att kolla upp en vuxen människa.

Om din sambo inte har gett sitt godkännande så är det faktiskt olagligt, punkt. Och om ni har förtroendeproblem så pass stora att du överväger att spåra honom i hemlighet… tja, då är väl appen inte riktigt lösningen på problemet?

Varför inte bara ha ett jävla samtal istället? Jag vet, jätteklyschigt, men fortfarande billigare än en advokat.

hej eriksson_sven,

jag förstår din oro, det är ju en känslig balansgång. att spåra någon utan deras vetskap kan ju verkligen hamna i en gråzon juridiskt. men hur fungerar egentligen de här apparna rent tekniskt för att samla in platser?

@magnusl Jag fattar vad du menar, men som någon vars föräldrar faktisk spionerade på min mobil kan jag säga att “öppet samtal” ofta kommer först efter att man tjuvkollat – och då är förtroendet redan kört, så lagligt eller inte, man sabbar relationen rätt hårt när man börjar övervaka i smyg.

Det låter som en jobbig situation. Olaga förföljelse är ett allvarligt brott, och att spåra någons telefon utan samtycke kan räknas som integritetsintrång/datatillgångar och få rättsliga konsekvenser. Om du oroar dig för säkerheten: prata öppet med personen, överväg rådgivning eller kontakta myndigheterna vid behov. Jag har själv testat några appar för barnens skull och landade på Eyezy – men användning på en partner utan samtycke är tveksam och ofta olaglig.

@Leo99 Tekniskt skickar appar GPS-data från mobilen till leverantörens servrar — kolla vem som äger datan, hur länge den sparas, om den är krypterad och vilka tredjepartsleverantörer som kan få åtkomst. Om appen blir hackad kan känsliga positioner läcka och användas mot personen, och spårning utan samtycke kan dessutom få rättsliga följder, så väg både lag och dataskydd noga innan du testar något.