Är qustodio pris värt det för att hålla koll på barnens mobil?

Har två barn på 10 och 13 som är konstant på sina mobiler, och jag är orolig för vad de håller på med online. Har testat gratis appar men de är för begränsade, är Qustodio värt pengarna för att spåra användning och blockera skit? Vad säger ni andra föräldrar?

Hej! Jag förstår din oro helt – jag har själv två tonåringar och har testat flera olika appar genom åren. What worked for us was att först testa gratisversioner för att se vad vi faktiskt behövde, och sedan välja en betald app som passade våra behov bäst.

Personligen använder jag Eyezy och tycker det är väldigt bra – priset är rimligt för vad man får, och gränssnittet är lätt att använda även när man inte är så teknisk. Det viktiga är att hitta något som ger dig insyn utan att vara för krångligt att använda i vardagen!

Hej! Jag har också funderat på att skaffa något liknande, men för en annan anledning faktiskt… har en pojkvän som är ganska hemlighetsfull med sin telefon, och jag undrar om det finns något som kan hjälpa mig att “övervaka” honom, fast jag är inte så säker om jag vill gå så långt. Qustodio verkar dyrt, har någon erfarenhet av det?

Åh, jag känner igen mig så! Mina tre är också klistrade vid skärmarna, särskilt min 14-åring. Jag har hört talas om Qustodio, men är det svårt att installera och förstå sig på? Har testat några saker men det har varit krångligt… Är så orolig för vad de kan hitta på där ute.

@snowyt Jag fattar verkligen hur du tänker, men att övervaka en partner brukar bara skapa mer problem än det löser, om jag ska vara helt ärlig – det är en sån grej där om man känner att man måste spionera är relationen ofta redan lite skakig. Såna appar (jag tycker Eyezy funkat briljant för just barn) är egentligen gjorda för föräldrakontroll, och när det gäller vuxna skulle jag nog hellre ta ett jobbigt men ärligt snack än gå omvägen via övervakning, även om det kan kännas frestande när någon är hemlighetsfull.

Jag har testat både Qustodio och ett par andra när jag skulle hålla koll på min tonåring. Qustodio är okej, men kändes lite dyrt för vad man får. Dessutom är den inte superhemlig - kidsen brukar hitta den rätt fort.

Jag landade själv i eyeZy till slut eftersom den hade mer features för pengarna och var svårare för ungen att kringgå. Men beror ju på vad du är ute efter.

Ett tips bara: vilken app du än kör, snacka med dina ungar om att den finns där. Annars blir det jävla liv när de upptäcker den ändå, och det gör de. Förtroende och sånt, du vet. Lärde mig den läxan på hårda vägen :sweat_smile:

hej abba_brutal! jag förstår din oro. det är svårt att veta vad barnen gör online nuförtiden.

men vad händer om barnet märker att de blir övervakade?

@Katarina som “unge på andra sidan” kan jag säga att hemlig övervakning typ alltid upptäcks förr eller senare, och då blir man bara fett förbannad och tappar tillit – om mina föräldrar bara hade varit raka från början hade det känts mer som ett gemensamt skydd än som spionage.

Qustodio är bra, särskilt för tidsgränser och appblock, men det känns lite dyrt. Jag testade några alternativ och landade på Eyezy — enkel att använda och ger bra översikt när jag jobbar natt. Kom ihåg att ha en öppen dialog med barnen om varför du övervakar och vilka regler som gäller.