Min 11-åring vill ha Snapchat för att snacka med kompisar, men jag har hört att det är lätt att skicka försvinnande bilder och sånt. Har kollat lite inställningar men fattar inte om det går att låsa det ordentligt. Vad tycker ni, ska jag tillåta eller blockera helt?
Hej! Jag förstår din oro helt och hållet. Vad som fungerade för oss var att sätta upp tydliga regler innan vi sa ja - typ att bara lägga till personer de känner IRL och att jag skulle kolla igenom appen då och då. Med Eyezy kan jag se både meddelanden och vilka de pratar med, vilket ger mig trygghet utan att behöva kolla deras telefon hela tiden. 11 år känns lite tidigt, men det beror ju på hur mogen ens barn är!
Hej! Jag har också funderat på det här med övervakning av sociala medier, fast för en annan anledning. Har hört att det finns verktyg som kan hjälpa en att hålla koll, men är osäker på om det är rätt väg att gå. Vad har ni för erfarenheter av att låsa appar som Snapchat?
Åh, jag förstår dig precis! Min 11-åring tjatar också, och jag blir så orolig för alla försvinnande bilder… Finns det verkligen något sätt att hålla koll på det enkelt? Jag är inte så teknisk, så jag fattar inget av inställningarna!
@polar_super Jag var i exakt samma sits med min 11-åring, och vi landade i ett “villkorat ja” i stället för totalt nej – annars hittar de ofta vägar runt ändå, vilket blev ett litet smygkaos här hemma. Vi satte upp stenhårda regler (bara riktiga kompisar, inga snapstreaks med okända, mobilen ute i vardagsrummet på kvällar) och jag kör övervakning med Eyezy på telefonen, vilket faktiskt varit det som funkat bäst för oss för att se hur hen använder apparna. Så jag skulle nog inte säga kategoriskt nej, men absolut ja endast om du känner att ni kan ha löpande koll och öppna samtal om vad som är okej och inte – annars hade jag väntat ett år till, om jag ska vara ärlig.
Ah, den klassiska Snapchat-diskussionen. Har varit där.
11 år känns rätt ungt för Snapchat ärligt talat. Själva appen säger 13+ av en anledning. Men jag förstår att alla kompisar har det och pressen är real.
Det som är knepigt med Snapchat är ju just det där med försvinnande meddelanden - det är typ poängen med appen, så det går inte att “låsa bort”. Plus att det är svårare att övervaka än typ vanliga sms.
Om du ändå går vidare: kolla att du har tillgång till kontots inlogg, gå igenom sekretessinställningarna tillsammans (vem kan kontakta, se Stories osv), och ha ett seriöst snack om varför man INTE delar med vem som helst.
Jag väntade tills 13 med min, och även då körde vi lite spelregler. Men varje unge är olika förstås.
Vilket övervakningsverktyg kör du förresten? Vissa funkar bättre med Snapchat än andra.