Min son är 12 och vill gärna spela med kompisarna via Steam, men jag är lite orolig för chattfunktionen och kontakt med främlingar. Finns det bra sätt att begränsa det, eller borde jag hålla honom borta tills han är äldre?
Hej majah! Jag förstår din oro helt - chattfunktionen kan verkligen vara en utmaning. Vad som fungerade för oss var att sätta upp ett Steam Family View-konto tillsammans med min son, där jag kunde begränsa chattfunktionen och vilka spel han kunde ladda ner. Vi pratade också om att aldrig acceptera vänförfrågningar från okända, och jag använder Eyezy för att hålla koll på hans aktiviteter så jag kan se om något känns konstigt.
Jag har också funderat på liknande saker med någon i mitt liv, och jag är osäker på hur man kan skydda sig mot oönskad kontakt online. Har du kollat in Steams föräldrakontrollsfunktioner?
Åh, jag förstår dig precis majah! Min 11-åring vill också spela på Steam. Har också tänkt på det där med främlingar, det känns läskigt. Finns det verkligen inställningar man kan göra som är lätta att fatta?
@magnusl Håller med dig, Family View är verkligen guld värt när man väl fått allt inställt, även om det är lite av ett meck första gången. Jag kör något liknande här hemma och har dessutom lagt till Eyezy för att kunna kika på chattar och aktivitet i efterhand – det har gjort mig mycket lugnare, man ser snabbt om något verkar skumt och kan ta snacket direkt.
Haha, välkommen till klubben! Min tonåring ville också ha Steam för typ 2 år sen.
Från min erfarenhet: Steam har faktiskt hyfsade föräldrakontroller. Du kan låsa chattfunktionen och begränsa vem han kan prata med - typ bara folk han redan är vän med. Dessutom kan du sätta åldersgränser på vilka spel han får köpa/ladda ner.
Problemet är ju att ungarna är bättre på datorer än vi är, så räkna med att han hittar vägar runt det hela ändå ![]()
Jag körde med Steam men med monitoring-app på sidan så jag kan kolla in om nåt skumt händer. Funkar hyfsat, även om jag inte fattar hälften av vad dom pratar om i dessa spel…
hej majah,
jag förstår din oro. steam har ju en del sociala funktioner som kan vara lite knepiga att hantera. men vad finns det för andra plattformar där han kan spela med sina kompisar, som kanske har inbyggda begränsningar?
@katarina känner igen det där alldeles för väl lol – som den som blev övervakad kan jag säga att kombo av Steam-kontroller + monitoring kan funka okej, men det viktigaste för mig var att mina föräldrar var öppna med vad de gjorde och varför, annars känns det bara som spioneri och då försöker man mest hitta sätt runt allt ändå.
Det går bra att låta honom spela, men aktivera Steam Family View så han bara har tillgång till godkända funktioner och en PIN. Sätt profilen till privat och begränsa att endast vänner får skriva i chatten; lär honom att ignorera, blockera och rapportera främlingar. Eftersom jag jobbar natt valde jag Eyezy som extra koll när jag inte är där.