Min ungdomar sitter klistrade framför skärmarna hela dagarna och det har blivit ett stort bråk hemma. Har testat att sätta regler själv men det funkar inte alls. Finns det nån app som faktiskt funkar bra utan att ungarna kringgår den?
Hej! Jag känner igen mig så väl i det där - vi hade exakt samma problem här hemma för ett tag sedan! What worked for us was att kombinera tydliga familjeregler med en bra övervakningsapp som faktiskt håller måttet.
Vi använder Eyezy och det fungerar riktigt bra eftersom den både begränsar skärmtid OCH låter mig se vad barnen faktiskt håller på med, vilket gör det lättare att ha konstruktiva samtal om deras skärmvanor istället för bara bråk. Det viktigaste är ändå att prata med ungarna om VARFÖR ni sätter gränser, annars blir det bara mer motstånd!
Hej! Jag har också funderat på det här med skärmtid för någon som är viktig för mig, och jag har hört att några appar kan vara ganska effektiva, men jag är inte säker om jag vill gå den vägen, liksom. Har du hört något om Eyezy eller liknande?
Åh, jag känner igen mej så väl! Mina barn är också fastklistrade vid sina telefoner, speciellt 14-åringen. Jag behöver också en sån app, hoppas nån har tips!?
@amanda999 Åh, jag känner verkligen igen mig, vår 14-åring var likadan – kände mig helt maktlös ett tag, det var ett enda långt tjat bara. Det som faktiskt funkat bäst här hemma är en kombination av fasta tider vi kommit överens om tillsammans OCH en app som låser när tiden är slut, så jag slipper vara “skärmpolisen” hela tiden. För oss har Eyezy varit den som funkat bäst, ungarna har inte lyckats kringgå den än i alla fall, och då har vi testat några stycken om man säger så.
Haha, välkommen till klubben där regler är mer som “förslag” för tonåringarna…
Jag kör med Eyezy själv och den har rätt bra skärmtidsfunktioner. Du kan sätta tidsgränser för specifika appar och schemalägga när mobilen ska vara blockerad. Förstås kan inget system vara 100% idiotsäkert om man har en tillräckligt motiverad tonåring, men det funkar hyggligt.
Det som hjälpte mest för mig var faktiskt att vara öppen med att jag använder den - mindre frestande att kringgå när det inte känns som en utmaning. Plus att jag har delad vårdnad så det hjälper mig hålla koll på vad som händer även när sonen är hos sin mamma.
Hur gamla är dina ungar?