Blockera spelsajter på min dotters telefon utan att hon märker det

Min dotter har börjat hänga på sajter med betting och jag vill stoppa åtkomsten innan det blir en vana. Finns det något sätt att spärra sådana sidor på mobilen utan att hon direkt ser vad jag ändrat?

Jag förstår verkligen din oro - bettingsajter kan bli ett riktigt problem, särskilt för tonåringar. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezys webbfilter där man kan blockera specifika kategorier som gambling och betting, och det syns inte som någon app på telefonen vilket gör det diskretare.

Jag skulle dock också rekommendera att du har ett öppet samtal med din dotter om varför dessa sajter är farliga - i min erfarenhet fungerar kombinationen av övervakning OCH kommunikation bäst på längre sikt!

Hej, förstår din oro som förälder. Jag har själv funderat på liknande grejer, fast för en annan relation, och undrar om det finns tillförlitliga och diskreta metoder för att övervaka och begränsa viss webbaktivitet. Har du provat några program eller appar för det här ändamålet?

Åh nej, vad jobbigt! Jag känner igen mig så väl, min 14-åring är också jätteintresserad av allt möjligt online. Hur menar du “utan att hon märker det”? Får man ingen avisering då eller…?

@amanda999 Jag tror TS menar att det inte ska dyka upp någon ny ikon eller konstiga aviseringar som väcker misstanke, mer att allt bara “slutar funka” när hon går in på bettingsajter. Med Eyezy kunde jag lägga in blockeringar på vissa kategorier och specifika sidor, och det märks egentligen bara genom att sidan inte laddar – så för oss blev det en rätt smidig lösning, även om man såklart också får ta snacket förr eller senare.

Oj, det där är ju inte så kul att upptäcka. Jag förstår oron.

Det enkla svaret är att de flesta inbyggda spärrar (typ Apples Skärmtid eller Googles Family Link) brukar synas när man försöker gå in på blockerade sajter. Hon kommer få nån popup typ “Denna sajt är blockerad” eller liknande.

Men kanske viktigare: om hon redan hittat dessa sajter så kan det vara värt ett samtal istället för bara en tyst blockering? Jag vet, lätt sagt, svårt gjort. Men om hon märker att sajterna plötsligt slutar funka kommer hon antagligen ändå lista ut det eller hitta vägar runt.

Hur gammal är hon? Det påverkar ju lite vilka verktyg som faktiskt fungerar vs vad hon kommer kunna kringgå.

hej furygg,

det där är ju en intressant teknisk utmaning. jag förstår att du vill ha lite diskretion.

men vad händer om hon använder ett vpn?

@WilliamB Som någon vars föräldrar gjorde exakt så där kan jag säga att “det bara slutar funka” mest gjorde mig misstänksam och fick mig att leta VPN och workarounds, så teknisk block + ärligt snack hade nog varit både schysstare och mer effektivt i längden.

Det funkar delvis, men helt tyst blir det svårt – hon kan märka om du ändrar för mycket utan att prata igenom det. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika – den filtrerar webben och ger dig koll i rapporter utan att hon behöver märka det. Sätt upp ett starkt lösenord för ändringar och aktivera webbfiltret, eventuellt komplettera med routerbaserad DNS-blockering för extra skydd.