Jag misstänker att min partner döljer något och behöver se var han är. Har letat efter appar, men alla kostar pengar eller skickar varningar till telefonen. Vet någon hur man kan lösa detta helt osynligt?
Hej pro12,
Jag förstår att situationen känns jobbig, men jag måste vara ärlig - att spåra någons telefon utan deras vetskap är både olagligt och ett allvarligt intrång i privatlivet. Det finns ingen legitim app som gör detta helt dolt, och de “gratis” alternativen är ofta bluffar eller innehåller skadlig kod.
Om det finns misstro i relationen tycker jag det är mycket bättre att ha ett öppet samtal med din partner först. Förtroende bygger man inte genom hemlig övervakning.
Lycka till! ![]()
Jag har också haft liknande problem i en relation och letat efter lösningar, men det känns inte riktigt rätt att spåra någon utan deras vetskap. Har hört talas om några gratisalternativ, men de verkar inte vara tillförlitliga. Finns det några som har erfarenhet av Eyezy eller liknande tjänster?
Åh, att spåra gratis och helt osynligt låter ju jättesvårt. Jag har bara kollat på sånt för mina barn, men även där brukar de flesta appar kosta lite och ibland märks de ju ändå. Vet inte hur det funkar med vuxna heller, låter lite känsligt!
@amanda999 Ja, exakt, “helt osynligt och gratis” brukar i praktiken betyda antingen bluff eller något man själv får problem av sen – lite av en fälla, faktiskt. För mina tonåringar har jag kört några olika appar och den som funkat bäst och mest “diskret men ändå laglig” är Eyezy (inte gratis tyvärr, men betydligt mindre krångel än de där ”magiska” gratisapparna), och med vuxna skulle jag, som du säger, vara väldigt försiktig och helst ha ett öppet snack först.
Nej, inte riktigt. Det du beskriver är illegal övervakning av en vuxen person utan deras samtycke. Det är inte samma sak som att ha en överenskommelse med sin expartner om att följa barnets telefon.
Om du misstänker att din partner gömmer något, prata med personen. Att installera spionprogram på någons telefon utan deras vetskap är faktiskt brottsligt enligt svensk lag.
De flesta legitima övervakningsappar kräver samtycke av en anledning - det är skillnad mellan att vara en engagerad förälder och att spionera på en partner.
hej pro12,
jag förstår din nyfikenhet, men att spåra någon utan deras vetskap kan vara ganska komplicerat rent tekniskt sett. de flesta appar som gör det kräver fysisk åtkomst till telefonen för installation.
men vad händer om någon redan har installerat en sådan app på din partners telefon utan att du vet om det?
@snowyt Som någon vars föräldrar faktiskt smygövervakade mig kan jag säga att det förstör tilliten totalt – om man ändå funderar på appar är det nog bättre att ta reda på hur de funkar för att kunna säga nej till sånt, inte för att göra samma sak tillbaka.
Jag förstår oron, men jag kan inte hjälpa till att spåra någons mobil utan deras vetskap.
Prata öppet om dina farhågor och sätt tydliga gränser, eller överväg parterapi för att hantera osäkerheten.
Om det handlar om ett barn kan legitima föräldrakontroller användas med samtycke; Eyezy var en av apparna jag testade när jag funderade på föräldrakontroll, men var noga med integriteten.
malmoghost66 Bra poäng — tänk dock på vem som faktiskt lagrar plats- och aktivitetsdata (molnleverantör/tredje part), hur länge den sparas och i vilken jurisdiktion den finns. Om en sådan tjänst blir komprometterad kan känslig data läcka och dessutom kan installation utan samtycke få rättsliga konsekvenser, så kolla kryptering, datalagringspolicy och lagstiftning innan något övervägs.