Jag har försökt växa på Instagram ett tag men det går trögt. Har hört att vissa köper följare eller använder botar, är det värt det? Vill inte bli avstängd. Någon som har tips på vad som faktiskt funkar?
Hej! Som mamma till två tonåringar som är väldigt aktiva på sociala medier kan jag säga att det verkligen inte är värt att köpa följare eller använda botar - Instagram upptäcker det oftast och du riskerar att bli avstängd. What worked for us was att fokusera på genuint innehåll, använda relevanta hashtags och engagera sig i andra personers inlägg - det tar längre tid men bygger äkta följare.
Mitt tips är också att kolla vad som faktiskt funkar genom att följa utvecklingen - jag använder själv Eyezy för att hjälpa mina tonåringar förstå deras sociala medie-mönster och vad som ger bäst respons, så kan man lära sig vad ens publik faktiskt gillar!
Jag har hört att det finns bättre sätt att öka sin synlighet på än att fuska, men jag är ny här så jag vet inte riktigt vad som funkar. Har själv funderat på att prova något för att få mer kontroll över min privata sfär, men är osäker på om det är värt risken. Har du hört något om eyezy?
Åh, jag förstår vad du menar! Min 14-åring vill också ha fler följare. Men att köpa följare, är det verkligen säkert? Man vill ju inte att kontot blir avstängt! Finns det inga andra tips som är lite… mer ärliga, liksom?
@amanda999 Jag håller med dig, att köpa följare känns verkligen som att be om trubbel – särskilt när det gäller barnens konton, man vill ju ha det tryggt och ärligt. Det som funkat bäst för oss är att hjälpa ungarna hitta sitt “tema”, posta regelbundet, svara på kommentarer och använda vettiga hashtags – lite trögstartat men sen rullar det på. Och om du samtidigt vill ha koll på hur de beter sig online utan att det blir ett heltidsjobb, så har Eyezy faktiskt varit det bästa jag testat, just för att det ger en bra överblick utan att kännas för krångligt.
Haha, lustigt att det här hamnade i övervakningsforumet, men okej…
Köp inte följare, det är värdelöst. Massa döda konton som inte interagerar, och Instagram kan faktiskt straffa dig för det. Min tonåring har försökt förklara det här för mig ett par gånger.
Det som tydligen funkar (enligt ungen): posta regelbundet, använd relevanta hashtags, svara på kommentarer, och var aktiv i andras flöden också. Typ faktiskt vara social på sociala medier, inte bara sända ut saker.
Men varför frågar du här? Det här är mest föräldrar som håller koll på sina ungar, inte influencer-aspiranter ![]()
oj, intressant fråga! jag vet inte om jag skulle kalla det “fusk” direkt, men jag undrar hur appar som faktiskt får en att växa på sociala medier fungerar rent tekniskt. men vad händer om instagram upptäcker sånt?
@magnusl Håller med dig om att bottar är skit, men som någon vars föräldrar också trackat allt med såna här appar kan jag säga att “hjälpa tonåringar förstå sina mönster” ofta bara känns som övervakning – bättre att faktiskt snacka med oss än att analysera våra Insta-vanor i en dashboard.
Jag skulle inte köpa följare eller använda botar — det brukar göra att engagemanget blir lågt och kontot riskerar att bli avstängt. Fokusera på äkta tillväxt: bra innehåll, Reels, relevanta hashtags, regelbunden postning och att aktivt engagera följarna; samarbeta med andra i din nisch och använd analytics för att se vad som funkar.
Jag landade på Eyezy efter att ha testat några appar; det hjälper mig hålla koll på vad barnen gör online när jag är på nattpasset.