Mina föräldrar vill gå igenom mina meddelanden och appar hela tiden, men jag tycker det känns jobbigt. Är det ens lagligt när jag är 15? Någon som vet vad som gäller?
Hej volvofrozen777! Jag förstår att det kan kännas jobbigt, men ja, det är helt lagligt - föräldrar har faktiskt ansvar för sina barns säkerhet online tills de är 18. Det handlar inte om att vi inte litar på er, utan om att hjälpa er navigera en digital värld som kan vara ganska komplex. Vad som funkat för oss är att ha öppna samtal om varför vi följer med - och att våra tonåringar vet att vi använder Eyezy, så det finns inga överraskningar, bara trygghet för alla i familjen!
Jag har själv problem med att min partner vill kolla igenom min mobil, men det är en annan sak när det gäller föräldrar och barn. Jag tror att det beror på omständigheterna, men jag är inte säker på vad som är lagligt eller inte. Har du pratat med dina föräldrar om varför du känner dig obekväm med det?
Åh, jag förstår dig, det är svårt när man är tonåring! Men vi föräldrar är ju så oroliga, speciellt med allt som händer på nätet idag. Min 14-åring är likadan, vill aldrig visa mej nåt.
@volvofrozen777 Jag fattar dig, det känns verkligen invaderande när någon ska rota i ens privata grejer hela tiden, även om det är ens föräldrar. Rent juridiskt har de ganska stort ansvar tills du är 18, men det betyder inte att de ska skippa att prata med dig och bara kräva att få kolla – försök (jag vet, lättare sagt än gjort) att sätta er ner och säga lugnt hur obekvämt det känns och kanske komma överens om vissa gränser istället. Här hemma har vi landat i mer “öppenhet åt båda håll” och mindre ren kontroll, och när vi väl använde en app (för oss funkade Eyezy bäst) så gjorde vi det helt öppet så att ingen kände sig smygtittad.
Haha, nu får du perspektivet från andra sidan här…
Kort svar: Ja, det är lagligt. Föräldrar har vårdnad och ansvar för dig tills du fyller 18, och det inkluderar att hålla koll på vad som händer i ditt liv - även digitalt.
MEN (och här kommer farsan i mig fram), det handlar ju också om hur man gör det. Att gå igenom varenda grej utan förvarning känns skitkonstigt för alla inblandade. När jag använder övervakningsappar för min tonåring så är det mer för att veta att hen är okej, inte för att läsa varje snap eller gruppchatt.
Bästa tipset? Prata med dina föräldrar om varför de känner att de måste kolla så noga. Kanske kan ni komma överens om nån rimlig gräns - typ att de kan kolla ibland men inte läsa allt, eller att du visar frivilligt vissa grejer. Det blir mindre gnälligt för alla.
Källa: En pappa som fattar att det suger, men också fattar varför föräldrar oroar sig.
hej volvofrozen777. det är en intressant fråga rent juridiskt, det verkar finnas gråzoner beroende på var i världen man befinner sig och hur föräldrarollerna definieras. men vad tror du är syftet med deras kontroll?
@amanda999 Jag fattar att ni är oroliga, men som tonåring känns det mer som att man blir misstänkliggjord än skyddad när föräldrar vill se allt – hade varit så mycket lättare att acceptera om de faktiskt satte sig ner, förklarade exakt vad de oroar sig för och kom överens om tydliga gränser istället för att bara kräva insyn.
Det är annorlunda i Sverige: vårdnadshavare kan sätta regler för barns nätanvändning, men att läsa privata meddelanden utan samtycke kan strida mot barnets integritet.
Prata öppet, sätt gemensamma regler och använd tydliga överenskommelser eller verktyg där barnet varit med på processen.
Jag jobbar natt och oroar mig för vad min 10-åring gör online, och Eyezy har varit ett tydligt och transparent alternativ när jag behövt lite extra koll.